NA24.no

Dette er ministerens nye togsatsing

STRÅLENDE FORNØYD: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne mandag ettermiddag prøvekjøre den nye jernbanestrekningen «Fredrikstadbanen» - høytidlig oppkalt etter togbygger Arne Børresen i Solvik-Olsens egen vinduskarm.
STRÅLENDE FORNØYD: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne mandag ettermiddag prøvekjøre den nye jernbanestrekningen «Fredrikstadbanen» - høytidlig oppkalt etter togbygger Arne Børresen i Solvik-Olsens egen vinduskarm. Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Det var litt for flaut å ha miljøorganisasjonene på besøk.

SAMFERDSELSMINISTERENS KONTOR (Nettavisen): Samme dag som regjeringen utnevnte Vinmonopolets suksessleder Kai Henriksen som ny styreleder i NSB, arrangerte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen et aldri så lite PR-stunt på sitt eget kontor.

Onde tunger skulle ha det til at det ble litt for flaut for en ihuga amcar-entusiast å få besøk av miljøbevisste personer og organisasjoner på kontoret. Motorkjenneren har nemlig utsmykket stort sett hele kontoret sitt med modeller av amerikanske klassikere og musikelbiler.

Når du da sitter med det konstitusjonelle ansvaret for litt grønnere ting enn Hemi-motorer, sender det litt feil signaler til de som mener at elektrisifisert fremdrift er det eneste som holder.

Mandag ettermiddag, mens statsråden selv satt i regjeringskonferanse, dukket det dermed opp en håndfull modelltogentusiaster fra Gamlebyen Modelljernbansesenter og monterte en modelljernbane i vinduskarmen på statsrådens kontor.

Etter noe klaging fra togbygger Arne Børresen på at «grunnforholdene» i vinduskarmen ikke var helt optimale, noe som gjorde at han måtte skrote de vaskeekte gamle «åttåseksti»-vognene, kom det til slutt på plass en bane med «tysk kvalitet».

Med et kontor som ligner mest på et gutterom for en bilinteressert, var det behov for litt mer leker.

- Dette er en drøm som går i oppfyllelse, og jeg er glad jeg kan disponere dette som minister, sa ministeren.

- Det å bygge jernbane er mye vanskeligere enn å bygge vei, og det er noe en også ser i modelljernbanebyggingen. Det er ikke bare å legge inn en sving og bygge opp en bakke, sa Solvik-Olsen.

Men det var en tydelig stolt Solvik-Olsen som tok over jernbanen.

Modelljernbanen sporet av på sin jomfrutur med Solvik-Olsen bak spakene. - Heldigvis bare materielle skader, slo han kontant fast.

- Hehe, det blir nok litt kjøring med denne ja, sa han til Nettavisen.

Noen momlet derimot noe om at dette bare varen énsporet jernbane.

- Ja denne har bare ett spor, men i de store prosjektene, og særlig på Østlandet, så er det dobbeltspor som gjelder. Det er dyrt å bygge, men det gir en enorm transportkapasitet, fortalte han.

Frem til InterCity-utbyggingen står klar, kan i alle fall miljøbevegelsen komme og kjøre jernbane på statsrådens eget kontor.

Den nye «Fredrikstadbanen» går strekningen forbi statsrådens fire vinduer, og er trolig landets billigste togstrekning.


- Det neste blir vel en bilbane det nå da?

- Jeg håper noen tar et hint, sa han og lo.

- Og så kan vi fint få plass til rullebane for fly på bordet her.

Kai Henriksen er huket inn for å ta NSB inn i fremtiden.


PS: NSBs nye styreleder Kai Henriksen forteller til Nettavisen at han vil bruke tiden fremover på å sette seg inn i NSB-organisasjonen, men at han helt klart har noe å ta med fra sin hverdagsjobb.

- I Vinmonopolet handler det om kundefokus, jobbe mot kunde hele tiden.

PPS: På onsdag legger regjeringen frem revidert statsbudsjett. Om tog får mer penger der vil ikke ministeren ut med.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere