NA24.no

Dette er veiene som påvirkes av det nye budsjettet

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Vil bruke 1,5 milliarder ekstra - og setter 20 milliarder kroner inn i et fond.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er kanskje den i regjeringen som har størst forventningspress på seg i den nye regjeringen.

Det var på forhånd kjent at hjemfylket til statssekretær Bård Hoksrud slapp bompengeinnkreving på den nye veien mellom Seljord og Åmot.

Dette var derimot ikke den eneste endringen. Den viktigste er at veiene får 1,4 milliarder kroner ekstra.

I tillegg får fylkene får ta opp rentefrie lån på to milliarder kroner til investeringer i fylkesveiene - den såkalte rentekompensasjonsordnignen. Denne ble foreslått fjernet da de rødgrønne la frem statsbudsjettet tidligere i høst. Dette utgjør 60 millioner kroner.

De økte midlene til riksveginvesteringer er ellers fordelt slik:

  • 35 millioner kroner går til å starte forberedende arbeid på E134 Seljord – Åmot i Telemark. Prosjektet har et kostnadsoverslag på 315 millioner kroner og omfatter tiltak på en 9,4 kilometer lang strekning, fordelt på fire delstrekninger. Det er lagt opp til anleggsstart i 2015, med fullføring i 2018. Regjeringen går inn for at utbyggingen skal gjennomføres fullt ut med statlige midler.
  • 50 millioner kroner går til prosjektet E16 Varpe bru – Smedalsosen i Oppland og Sogn og Fjordane. Beløpet kommer i tillegg til de 150 millioner kroner som tidligere er foreslått, og betyr i alt 200 millioner kroner til prosjektet i 2014.
  • 220 millioner kroner er satt av til flere mindre investeringstiltak, blant annet gang- og sykkelveger og miljø- og trafikksikkerhetstiltak.
  • 141 millioner kroner går til planlegging, for å kunne følge opp investeringsprogrammet i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Jernbanen får også litt ekstra penger: 100 millioner kroner ekstra går til drift og vedlikehold.

På toppen av dette avsettes det 20 milliarder kroner til et infrastrukturfond. Målet er at dette skal bli på totalt 100 milliarder kroner.

Avkastingen skal øremerkes statsbudsjettet til veg-, jernbane- og kollektivnettet og til bredbånd og IKT-infrastruktur. Forutsigbar og varig finansiering er det overordnede målet med fondet.

Les også: Slik vil de endre avgiftene på nye biler

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere