NA24.no

Dette kan bli nye E18

Blått felt for kollektivtransport og taxi, grønt felt for elbil, tungtransport og kompiskjøring - og rødt felt for alle andre. (Fargene er til illustrasjon)
Blått felt for kollektivtransport og taxi, grønt felt for elbil, tungtransport og kompiskjøring - og rødt felt for alle andre. (Fargene er til illustrasjon) Foto: Illustrasjon Google/Nettavisen
Sist oppdatert:
Kan bli løsningen på elbiler som skaper kø i kollektivfeltet.

Nettavisen har den siste tiden skrevet en rekke saker om hvordan den kraftige økningen i antall elbiler er i ferd med å skape problemer for kollektivtransporten.

I Bjørvika er det allerede innført forbud mot elbiler i kollektivfeltet, og i rushtiden begynner også elbilene å skape store framkommelighetsproblemer for bussene.


Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) sa i et lenger intervju med Nettavisen denne uken at han er åpen for å lytte hvis lokalpolitikere mener at en del av de rene bruksinsentivene til ebilene begynner å bli problematiske.

- Når det gjelder kollektivfelt, gratis parkeringsplasser og slikt, så er det fordeler som lokale myndigheter må vurdere. Hvis lokale myndigheter mener det begynner å bli problematisk, så lytter vi til det, sa Solvik-Olsen, som påpeker at elbilincentivene til dels motarbeider ønsket om flere over på kollektivtransport.

Les også: - Min greie er å bruke hammer og banke ting gjennom

Vil både frede og endre elbilfordeler

Oslos samferdselsbyråd Guri Melby (V) sier til Nettavisen at byen har et reelt ønske om å vri bilparken i hovedstaden i en utslippsfri retning, og at spesielt kjøpsincentivene bør fredes.

Samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V)

- De aller fleste elbilkjøpere sier at de ikke ville kjøpt en elbil om det ikke var for fordelene, og hvis vi skal få til en utslippsfri bilpark, så må alle biler skiftes ut til elbil. Vi er langt unna å havne i en situasjon der elbiler er god nok i seg selv. Den er i seg selv dyrere enn en vanlig bil, og dårligere for de fleste på grunn av begrensning i rekkevidde. Da må du være idealist for å kjøpe, sier Melby.

- Nå er elbilen omtrent likt priset i innkjøp, og mye billigere i drift. Den dagen elbilene er konkurransedyktige på egenhånd, trenger man ikke tiltakene lenger, fortsetter venstrepolitikeren.

Hun er derimot åpen for endringer etter hvert som utfordringer oppstår.

- Der han har et poeng, hvis man skal endre på elbilvirkemidlene, så må en se på fordelene som gir store fordeler på drift. Det er ikke noe poeng å stimulere til å bruke bilen mest mulig.

Vil ha et eget miljøfelt

- Jeg har bedt om utredning eget miljøfelt for elbiler og næringstransport.

I praksis betyr dette at på steder der det er tre kjørefelt i hver retning, primært på E18 og deler av E6, kan elbilene kastes ut av kollektivfeltet. I stedet vil det midtre feltet reserveres for elbiler, samt muligens også tungtransport.

Hensikten er å gi elbilene en fordel, uten at det går på bekostning av kollektivtransporten. Tungtransporten er tenkt gitt adgang av både økonomiske hensyn, og ikke minst at det er tungtransporten som står for majoriteten av de lokale utslippene, spesielt NOx.

- Fra et lokalmiljøperspektiv har enkelte påpekt at det nettopp er bilene med høyt utslipp som burde slippes frem i trafikken, ikke elbilene. Argumentet er at det er bilene med forurensende motorer som skaper mest problemer for lokal luftforurensning, og dermed ikke bør stå å stampe i kø. At elbilene slipper frem gir ingen direkte effekt. Hva tenker du om et slikt argument?

- Her må man tenke langsiktig. Skal vi stimulere folk til å velge det miljøvennlige, må vi gi dem en fortrinnsrett, ikke stimulere de som forurenser mest i større grad, de må heller oppfordres til å bytte ut disse forurensende bilene, sier Melby.

Endring av bompenger

I tillegg til å dele opp veiene, har også samferdselsbyråden bedt om en utredning av mulighetene for differensiering av prisene i bomringen.

- Det kan gå på utslipp eller rushtid, sier Melby.

- Solvik-Olsen luftet tidligere i år muligheten for å innføre en «motsatt rushtidsavgift», der en gjorde det billigere utenfor rushen, fremfor dyrere i rushtiden. Hva tenker du om det?

- Det er noe vi absolutt kan diskutere. Men de bompengene vi tar inn i dag, bruker vi jo til å styrke kollektivtransporten, så det er viktig at totalsummen ikke bli lavere. En kan for eksempel tenke seg at en plusser på litt i rushtiden, og tar av litt ellers. Vi trenger ikke noen høyere totalsum.

Elbilene spiser av inntektene til kollektivtransporten

Av de pengene som i dag hentes inn gjennom bomringen i Oslo, går 80 rett inn til kollektivtransporten.

Ifølge Melby er det ikke blitt noen økning i trafikken gjennom bomringen etter at elbilene begynte å ta av, men inntektene har likevel gått ned fordi elbilene kjører gratis. Om elbilandelen i hovedstaden fortsetter å øke, betyr det samtidig at finansieringen av kollektivtransporten lider.

- Det vil være et tidspunkt der man trenger inntekter på andre måter, men enn så lenge fungerer det. Det er et mål over tid å få mindre biltrafikk, og det betyr mindre penger til kollektivtransporten, og da må vi tenke annerledes, sier hun.

Samferdselsbyråden stiller seg forøvrig bak Zeros forslag til nedtrapping av elbilfordelene.

- Tankegangen der man fjerner litt etter litt, og begynner med bruksincentivene, mens man foreløpig freder kjøpsincentivene, kan jeg stille meg bak, sier hun.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere