Gå til sidens hovedinnhold

Dette kjøper de for flere millioner

Det koster mye penger, og det blir alltid mediestyr når de store selskapene endrer logo. Se hvor mye de ga bort, og hva de fikk igjen fra designbyråene.

Torsdag lanserte DnB Nor sin nye logo - designet av Snøhetta for den nette sum av ca. 17 millioner koner. I tillegg må finanskonsernet ut med nærmere 150 millioner kroner for å pusse opp filialer, nettsider og visittkort.

DnB er ikke den eneste kjempen som har kjøpt ny drakt de siste årene.

STEM! Hvem har fått mest igjen for logopengene? Bla gjennom logoene i toppbildet i denne artikkelen, og stem på din favoritt.
(Summen de forskjellige selskapene betalte for omprofileringen, er gjengitt under.)

Også NetCom byttet i år ut logoen med de to snakkende hodene, til fordel for en muligens mer moderne profil. Pris? Ca. 10 millioner kroner til designerne i Scandinavian Design Group (SDG), pluss 200-300 millioner kroner til gjennomføring av omprofileringen.

Posten fikk kjeft
Også Statoil, Telenor og Posten har de siste årene brukt mye penger og ressurser på ny drakt.

Spesielt Posten fikk mye kjeft da de i 2008 - et elendig år for konsernet - la 300 millioner på bordet for ny logo. Hvor stor del av kaka som tilfalt de svenske designerne i selskapet Grow, er hemmeligholdt. Men at den nye logoen fikk hard medfart er det ingen tvil om:

- Dette er faglig lavmål; jeg vil nesten kalle det visuell forsøpling. For meg ser det ut som det er en rørleggerbedrift som har fått ny logo, sa Morten Throndsen, sjef i Strømme Throndsen Design.

«Designsvada»
Også DnB NOR, og designerne i Snøhetta, har allerede rukket å få pepper for den nye logoen. Ovenfor Dagens Næringsliv anfører de at «den sjøblå fargen fanger opp det norske lyset og nærheten til kysten».

- Designsvada, svarer Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen til samme avis:

- Blått og grønt signaliserer penger heller enn den lange norske kyststripen, sier Tangen.

KUNNE DU GJORT DET BEDRE SELV? Lag en DnB NOR-logo, og send den til oss.

Dette brukte selskapene på omprofilering:

DnB NOR
Design: Ca. 17 millioner til Snøhetta
Ca. 190 millioner totalt.

NetCom
Ca. 10 millioner til Landor (engelsk)
200-300 millioner totalt.

Statoil
11,2 millioner, SDG
200 millioner totalt.

Rimi
Den nye logoen ble laget da ICA/Rimi gikk inn i Baltikum. Da Ica Norge i 2008 skulle blåse liv i norske Rimi igjen, kopierte de bare den baltiske Rimi-logoen.
Praktisk talt gratis design, med andre ord. Ukjent pris for omprofilering.

Posten
Hemmeligholdt sum til Grow (svensk)
300 millioner totalt (første år, omprofileringen går over tre år).

Telenor
10 millioner til Wollf Ohlins (engelsk)
Ukjent totalsum. Telenor kommuniserte «flere titall millioner».

Reklame

Ny bok: Husker du disse to idiotene?