*Nettavisen* Økonomi.

Dette må du aldri si til noen!

Vær med å bestemme hvilke av forretningslivet ord og uttrykk som skal kastes på dynga.

18.01.07 21:50

Er du innovativ? Driver du med branding? Kanskje du er CSR-ansvarlig eller forsøker å få til synergier i virksomheten din? Vel, da er du ikke alene. Moteord er vanlig i næringslivet.

Slike moteord oppstår med jevne mellomrom i næringslivet, og tar gjerne turen ut i samfunnet. Men ifølge nettleksikonet Wikipedia har de ofte en uklar mening, selv om ordene virker fornuftige for dem som bruker dem.

Burson Marsteller rådet i sitt nyhetsbrev BrandNews for et par år siden næringslivet å holde seg unna slike moteord. For å øke leserens forståelse for hva du egentlig sier eller driver med, bør man unngå vanskelige ord, floskler, moteord og en ”teknisk” språkføring som fører til at leseren faller av.

Etter inspirasjon fra danske Business.dk, gir NA24 nå leserne muligheten til å bestemme hvilke businessbegreper og -uttrykk, såkalte «buzzwords», vi med fordel kan greie oss uten.

Resultatet vil danne grunnlaget for NA24s offisielle liste over «Fy-ord». Vi lover å slutte å bruke de tre uttrykkene som får flest stemmer.

Gi din stemme over!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag