NA24.no

Disse har melket TV2 for flere hundre millioner

Foto: Gorm Kallestad (Scanpix)
Sist oppdatert:
- Utgiftene har steget med flere hundre millioner kroner i løpet av kort tid, sier TV2-sjef, Alf Hildrum.

BERGEN (NA24): Det er pengestrømmen til produksjonsselskapene han snakker om.

Da TV2 presenterte sitt høstprogram i Bergen, tirsdag, kom det tydelig fram at kanalen vil fortsette å tilby sine seere en meny bestående av et stort antall norskproduserte TV-programmer.

- Vi bruker mye mer penger på å lage innhold nå, enn bare for få år siden. Det har steget mye. For oss er det snakk om flere hundre millioner kroner mer i løpet av kort tid, for å holde seerandelen på TV2 opp, sier Alf Hildrum, administrerende direktør i TV2, til Nettavisen NA24.

Denne eskalerende satsingen har bidratt til at flere produksjonsselskaper har fått stikke sine sugerør langt ned i pengesekken til TV2. Det er nemlig, i all hovedsak, selskaper som for eksempel Mastiff, Monster og Dinamo, som utvikler og gjennomføre kanalens norske programkonsepter, og hvert år fakturerer disse selskapene TV2 for flere hundre millioner kroner.

Til tross for dette avviser TV2 at det hadde vært billigere for kanalen og lagt egenproduksjoner inn under egen paraply.

- Nei, vi er sikre på at det ikke hadde vært mer lønnsomt å gjøre dette selv, sier Hildrum, bastant.

- Konsesjonspålagt
Direktøren avslører imidlertid at det er en bakenforliggende årsak til at kanalen ikke produserer sine egne programmer.

- Da TV2 startet så var det et konsesjonspålegg at vi skulle være med å bygge opp produksjonsbransjen, sier Hildrum, og mimrer tilbake:

- TV2 sto jo i lang tid for langt over 50 prosent av alle TV-produksjonene ute hos produksjonsselskapene. Fortsatt er vi desidert den største kunden, og vi mener at vi er med på å bidra til at bransjen er mer kreativ og nyskapende enn om vi skulle hatt produksjonen i TV2.

- Hva om pålegget ikke hadde vært der da dere i sin tid fikk konsesjon?

- Det blir ren spekulasjon. Jeg var ikke med den gangen, men jeg veldig glad for at det ble gjort slik det ble, svarer Hildrum, som mener kanalen har spart penger på å ikke la seg friste til å selv produsere mer av eget innhold.

- Jeg tror det ville blitt dyrere å ha hatt dette selv, men først og fremst snakker vi om kreativitetsutvikling. Det at det er mange hoder som tenker programmer og ideer, og da trenger du mange miljøer. Ikke bare ett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Ville rammet hele bransjen
TV2-sjefen bekrefter samtidig at denne statusen ikke vil endres med det aller første.

- Det har aldri vært noe alternativ for oss å gjøre alle produksjoner selv. Vi har selv noen mindre produksjoner, men de store produksjonene skal vi fortsette å ha hos produksjonsselskapene.

Dette er naturlig nok en gladnyhet for produksjonsbransjen.

- TV2 er veldig viktige for oss for de er den kanalen som bruker mest penger på å lage eksterne TV-produksjoner, sier Trygve Rønningen, daglig leder i produksjonsselskapet Mastiff, til Nettavisen NA24.

Han ønsker ikke si noe om hvor mange kroner og øre det er snakk om, men medgir at det handler om store summer.

- Vi går ikke ut med noen tall, men vi har hatt forholdsvis mange TV-produksjoner hos TV2 de siste to årene, svarer Rønningen, som mener konsekvensene ville vært store for både dem og andre selskaper om TV2 selv hadde begynt å produsere sine norske TV-programmer.

- Det ville vært dramatisk for hele bransjen. Det ville betydd at mange hundre millioner kroner ville blir borte fra markedet, og det ville rammet hele bransjen, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere