*Nettavisen* Økonomi.

Disse reklamene er bannlyst

Foto: (Youtube)

- Det er en billig måte å få oppmerksomhet på.

Mens de aller fleste annonsører som søker om reklameplass under Super Bowl-finalen har som mål å vise fram sitt materiale under nettopp denne begivenheten, er det visstnok stadig flere som har sett verdien av å få avslag for sitt Super Bowl-produserte materiale. Dette skriver The Huffington Post.

Reklamer som blir bannlyst fra Super Bowl får ofte mye oppmerksomhet, og deles gjerne i raskt tempo på sosiale medier. Dette betyr at annonsørene ikke bare får spredd sitt budskap på en effektiv måte, de får også gjort dette gratis - i motsetning til de summer man må ut med om man vil ha en «spot» under Super Bowl-finalen.

For frekke eller ondsinnet
Rekken av filmer som har blitt bannlyst er mange.

Mens de fleste blir avvist fordi de er for frekke eller for ondsinnet, er det også andre årsaker til at reklamene får rødt lys. Fellesnevneren er imidlertid at de bannlyste reklamene ofte tar helt av på YouTube.

- Ukjente selskaper benytter noen ganger hele sitt markedsføringsbudsjett på å kjøpe en plass under Super Bowl i et håp om å lage et stort plask. Men for alle som gjør dette, er det andre som legger fram et støyende overkreativt stykke for gjennomgang uten å ha noen reell forventning om å få den akseptert. Med avslaget i hånden kan de utarbeide en kjapp, og billig, PR-kampanje rundt det at dette er «reklamen CSB/Fox/ABC ikke vil at du skal se», skrev Jeff Bercovici i Forbes, i forkant av Super Bowl-finalen i 2011.

- Billig eksponering
En av de siste annonsørene som mange mener har gjort et bevisst forsøk på å profittere på Super Bowl-avslag, er SodaStream.

Kun dager før finalen avslo Fox annonsen fordi Scarlett Johansson avsluttet reklamefilmen med å si «Sorry. Coke og Pepsi».

Ilan Nacasch, som er hovedansvarlig for markedsføringen i SodaStram, sa til Yahoo at han var overrasket over at reklamen ikke ble godkjent. Nacasch påpekte videre at både Coke og Pepsi tøyer strikken mer når de slår løs på konkurrenter, og avfeide at SodaStream la inn denne avslutningen for å skape oppmerksomhet i aviser og på sosiale medier før Super Bowl.

- Tro meg, jeg hadde elsket å se denne reklamen bli sendt akkurat som den er under Super Bowl, sa han.

Scarlet Johanssons avslutning blir i stedet «Jeg elsker bare å hjelpe folk». I fjor ønsket SodaStream å vise en reklamefilm hvor lastebilsjåfører var kledt i Coca-Cola- og Pepsi-trøyer. Den gang var det CBS som satte ned foten.

- Det er en billig måte for selskaper å få eksponering, var den amerikanske reklametoppen, Tim Burtons, dom til SodaStreams stunt i The Wall Street Journal.

HER ER FLERE REKLAMER SOM ER BLITT BANNLYST FOR SUPER-BOWL:

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.