*Nettavisen* Økonomi.

Disse tjener mest på flygebyrene

Foto: - (Wikimedia Commons)

Flyselskapene tjente 88 milliarder kroner på alt annet enn billettene.

25.07.10 10:02

Gebyrkongene som flyr over norsk luftrom sliter med å komme seg inn på listene. Det er i all hovedsak flyselskaper i USA som nyter godt av gebyrene.

I en ny undersøkelse kommer det fram at gebyrer og tilleggsytelser utgjorde rundt 11 milliarder euro i 2009. Det er en økning på 43 prosent fra året før.

Enorm omsettning

Verken Norwegian eller Ryanair kommer med i toppen av listen der omsetning per passasjer er målt. Det irske lavprisselskapet er allikevel det femte største flyselskapet i verden når det kommer til størst omsetning på salg av gebyrer. Ryanair dro i fjor inn 664 millioner euro på sine ekstrakostnader i luften.

Dette inkluderer bagasjeavgifter, valg av sete, kortavgifter og salg av mat. Provisjon fra salg av hotellrom, bilutleie og reiseforsikring på flyselskapenes nettsider inngår også i dette beløpet.

De amerikanske selskapene dominerer ellers listene over inntekter fra flygebyrene, skriver danske Boarding. Foruten de europeiske selskapene Jet2, Aer Lingus og EasyJet er det de amerikanske flyselskapene som er gebyrkongene i lufta.

Mye av grunnen til amerikanernes dominans er knyttet til langdistanseflyginger der selskapene tjener betydelige summer på passasjerenes bagasje. I tillegg er betaling for innsjekket bagasje nesten blitt standard, også innenriks i USA.

Her er listen over hvilke selskap som drar mest gebyrer ut av en gjennomsnittlig passasjer:

  • 1. Allegiant Air € 24,89 (205 kroner)
  • 2. Jet2com € 22,51 (186 kroner)
  • 3. Spirit € 22,35 (184 kroner)
  • 4. Qantas € 20,37 (169 kroner)
  • 5. United € 18,76 (155 kroner)
  • 6. Air Canada € 17,23 (142 kroner)
  • 7. Aer Lingus € 16,72 (138 kroner)
  • 8. Alaska Airlines € 16,47 (136 kroner)
  • 9. American € 14,43 (119 kroner)
  • 10. EasyJet € 13,47 (111 kroner)

(Kilde: IdeaWorks og Amadeus)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.