Gå til sidens hovedinnhold

DNB har hatt feil på nettbanken nesten hver fjerde dag

Ting går langt fra på skinner for storbanken. – Vi er ikke tilfreds med hvordan nettbanken har fungert, sier DNB.

DNB har gjentatte ganger hatt feil med nettbanken den siste tiden. Bare så langt i mars har den vært ute av drift flere ganger.

En enkel oversikt Nettavisen har laget viser at storbanken i snitt har hatt feil nesten fjerde dag de siste fire månedene. Det kan være alt fra at enkelte funksjoner ikke fungerer slik de skal, til mer alvorlige feil i nettbanken.

Har du hatt problemer med din nettbank? Tips Nettavisens journalist på E-post!

På toppen av dette har nettbanken vært helt ute av drift 9 ganger i samme periode. Det er i snitt hver 14. dag.

Ikke tilfreds

Nettavisens journalist har kun gjort stikkprøver, så tallene kan være høyere.

Selv opplyser DNB at de ikke rapporterer på nedetid og feil i nettbanken.

– Vi har gått igjennom oversikten som Nettavisen har laget og kan bekrefte at vi hadde tekniske feil som førte til nedetid i nettbanken, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til Nettavisen.

– Dessverre har vi hatt uønsket nedetid den siste tiden. Det beklager vi på det sterkeste, og vi gjør alt vi kan for å forbedre oss, fortsetter han.

– Hva konkret gjør dere?

– Vi har gjort en god del tiltak allerede ...

– ... det har dere sagt før.

– Vi snur enhver stein for å få stabilitet i nettbanken. Vi er ikke tilfreds med hvordan nettbanken har fungert den siste tiden. Og dette har vi fullt fokus på, sier kommunikasjonsrådgiveren.

(Saken fortsetter under.)


– Men hva gjør dere da?

– Vi har i de senere år gjort mange forbedringer, blant annet etablert løsninger for å håndtere kriser og sikre høyere tilgjengelighet. Dette er imidlertid ikke nok, og vi fortsetter arbeidet med å redusere sårbarheter, øke kapasitet og redusere tekniske avhengigheter, sier han.

Norges største

Dalsbø sier at DNB har hatt 99,8 prosent oppetid de siste 12 månedene.

DNB er nettbanken Norges største med sine 1,3 millioner brukere. Også mobilbanken er størst med over 700.000 brukere.

– Vi gikk også ut før jul med nyheten at vi ansetter over hundre nye IT-hoder i løpet av 2017, sier Vidar Korsberg Dalsbø i DNB.

Han påpeker at nettbanken består av en rekke systemer og løsninger og er «butikkvinduet» i banken.

– Som oftest vil meldingene som ligger i driftsstatus berøre systemer som ikke rammer de vanlige nettbanktjenestene, sier Dalsbø.

Er du fornøyd med nettbanken til din bank? Si din mening i kommentarfeltet!

Kommentarer til denne saken