Da DNB la ned en rekke bankfilialer i 2016, introduserte de bank i butikk omtalt som alternativet.
Nå legger også ned dette banktilbudet. Rundt 1100 bank i butikk forsvinner når avtalen med Norgesgruppen utløper 1.juni.
For DNB-kunder har det mulig å uføre daglige banktjenester – innskudd, uttak, betale regninger og heve giroutbetalinger i nærmiljøet.
– Det er rett og slett ikke så mange som har behov for å sette inn kontanter på konto lenger, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB til Nettavisen.
Han antyder at det ikke er noen dramatikk bak avgjørelsen om å legge ned bank i butikk.
– Ta ut kontanter kan man fortsatt gjøre overalt, fortsetter han.
– Ikke fremmed for å ha bank i butikk
Norgesgruppen, som har 41 prosent av markedsandelen i dagligvaresektoren, forteller at det er flere grunner til at samarbeidet med DNB avsluttes.
– Dette har både noe med tekniske plattformsløsningen å gjøre og endret kundeatferd. Vi er ikke fremmed for å ha bank i butikk, men det er i størst grad rene kontantuttak som det fremdeles i noe grad etterspørres. Det er også viktig at vi må ha en plattform som er effektiv for butikkene, sier kommunikasjonssjef Ingrid Solberg Gundersen i Norgesgruppen til Nettavisen.
Hun påpeker at Norgesgruppen fortsatt skal tilby kontantuttak, så sant butikkene har kontanter. Dagligvaregiganten eier Kiwi, Eurospar, Spar, Meny, Joker og Mix.
Rører ikke posten
Even Westerveld i DNB forteller at storbanken fortsatt skal banktjenster via Postens post i butikk. Over 1300 butikker har dette tilbudet i dag.
– Vurderer dere å gjøre endringer i tilbudet for post i butikk?
– Nei, det er det ikke planer om. Det er populært tilbud som vi skal fortsette med, sier Westerveld.
Hva synes du om at bank i butikk fjernes? Si din mening i kommentarfeltet!