Onsdag åpnet Apple opp for betalingstjenesten Apple Pay i Norge, som ved lansering kan brukes på alle betalingsterminaler som har støtte for kontaktløs betaling. Det betyr rundt 1 av 3 butikker.
Les også: Slik fungerer Apple Pay i butikk
Problemet var derimot at Apple er nødt til å inngå avtaler med hver enkelt bank, det holdt ikke med avtale med Visa og Mastercard.
Storbanker nekter å være med
Så mens Nordea, Sbanken og Santander kastet seg på Apples lansering, så stilte DNB og Sparebanken 1 seg på utsiden. De argumenterte med at de heller ville satse på sin egen betalingsløsning Vipps og at kundene var fornøyd med det de hadde.
At de to store bankene har valgt å boikotte Apple Pay, har ført til at Facebook-sidene til de to bankene nå flommer over av kommentarer sinte og skuffede kunder.
Jubel i taket hos Santander
At storbankene holder seg utenfor, har derimot ført til jubelstemning hos Santader - som hvem som helst kan få et kredittkort fra, uten at man ellers trenger å bytte bank.
- Det er rett og slett rock'n'roll-stemning internt her nå, opplyser kommunikasjonssjef Erland Fuglum til Nettavisen.
Ifølge Santander har de det siste døgnet fått fem ganger så mange Visa-kortsøknader som normalt. Av eksisterende kundemasse er det også «flere tusen» som det første døgnet aktiverte Apple Pay på sitt kort.
De rapporterer også om en voldsom trafikkøkning til bankens nettsider generelt.
- Vi har truffet et behov
- Kundene vil tydeligvis at det skal være enkelt og trygt å betale. Pågangen er formidabel etter lanseringen av Apple Pay, så her har vi åpenbart truffet et behov, sier komersiell direktør Børge Liavik til Nettavisen.
- Det strømmer på med kunder som har tatt poenget: Man trenger ikke gå den tungvindte veien om å bytte bank for å benytte Apple Pay, det holder å bytte kredittkort, sier han.
Kraftig stikk til konkurrenten
Nær alle bankkunder i landet har allerede et kredittkort, og det er liten tvil om at det er storbankenes valg om å stå utenfor Apple Pay som har ført til kundeveksten til banken.
Liavik kommer i den sammenheng med et kraftig stikk til sine konkurrenter:
- Det er ikke bankenes oppgave å oppdra kundene. For oss er kunden sjefen, og vi mener det er bra at folk kan velge mellom mange ulike betalingsformer.
- Vi tror det er veldig bra for kundene at det finnes flere alternativer for enkel, kontaktløs betaling. Det skjerper oss alle, og fører til at bedre tjenester lanseres enda raskere. Økt konkurranse vil sannsynligvis også bidra til at flere butikker aksepterer kontaktløse betalinger i sine terminaler, mener direktøren.
- Jeg har selv fått teste ut Apple Pay en periode før lansering, både med iPhone og Apple Watch. Jeg må si at jeg er veldig fascinert over hvor smooth brukeropplevelsen er, spesielt med Apple Watch som gjør at både lommebok og mobil kan ligge trygt i lommen. Og så har det i testperioden vært ekstra moro å møte reaksjonen til de som står i kassen, all den tid mobile betalinger i butikk fortsatt er en nyhet for mange!
Vipps-sjefen: - Spill og maktkamp er en del av gamet
Nordea: - 7 ganger så mange nye kunder som vanlig
Også storbanken Nordea har opplevd en strøm av nye kunder:

- Nyheten om at Nordea-kunder får Apple Pay gikk ut kl 06.30 i går og på litt over ett døgn har vi fått et rush av nye kunder. Siste døgnet har vi fått syv ganger så mange nye kunder som vi får på et vanlig døgn. Kundeservice har opplevd stor pågang og de aller fleste henvendelsene handler om Apple Pay, kundene lurer på hvordan de kan få tilgang på tjenesten, sier John Sætre, leder for personmarkedet i Nordea til Nettavisen.
- Dette er over all forventing, vi trodde at det skulle være interesse for Apple Pay, men ikke at interessen skulle være så enorm. I dag kan du bruke Apple Pay på ett av tre brukersteder, vi vet at dette tallet vil øke raskt og håper at flest mulig brukersteder tar grep raskt og tilrettelegger for kontaktløsbetaling og betaling med Apple Pay, sier John Sætre, leder for personmarkedet i Nordea.
Sbanken: - Ellevill tilbakemelding fra kundene
Mens Nordea og Santander sto klar med løsningen onsdag, har Sbankens kunder foreløpig ikke fått tilgang til tjenesten. Nettbanken melder derimot at det er rett rundt hjørnet.
- Det har vært helt ellevill tilbakemelding fra kundene våre. Vi hadde kø på chatten vår fra før klokken 7 på morgenen i går, og da vi sendte ut en e-post til en stor andel av kundene våre ut på dagen i går, var det umiddelbart flere tusen som satt seg på liste for beskjed om når Apple Pay blir tilgjengelig, sier kommunikasjonsansvarlig Geir Holen i Sbanken til Nettavisen.
- Vi måtte sette inn ekstra folk for å ta imot kundestrømmen, og det var utelukkende på grunn av Apple Pay.
- Årsaken til at vi lanserer Apple Pay er at vi ønsker å gi kundene frihet til å bruke det de ønsker, og vi har jo også Vipps. Men det er ingen her som er i tvil om at dette er noe folk vil ha, sier Holen.