Gå til sidens hovedinnhold

DNB-sjef Rune Bjerke med gladmelding til de ansatte

Kom med dyster spådom for et år siden. Nå har pipen fått en annen lyd - takket være Vipps.

- Jeg er mer optimistisk med tanke på fremtiden enn jeg har vært, sier konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, til Nettavisen.

For et år siden kom DNB-sjefen med en dyster spådom. Han viste til at DNB i dag hadde 10.000 ansatte, og sa at det ville være «et under» hvis banken hadde mer enn 5.000 ansatte om ti år.

- Og vi er heldige om vi er mer enn 5.000 om fem år, sa Bjerke på foredraget.

Les mer her: DNB-sjef tror antallet ansatte må halveres

Men undrenes tid er kanskje ikke fordi. Med unntak av en nedbemanning på 100 personer i mars i fjor, knyttet til en omorganisering, har DNB unngått de store kuttrundene det siste året.

Les også: DNB sier opp 100 personer

God utvikling

Telenor har på samme tid kuttet rundt 250 personer i Norge, og over 2.000 globalt. Telekomgiganten møter mange av de samme utfordringene som DNB knyttet til digitalisering og automatisering,

DNB har heller ikke gått ut med noe måltall for nedbemanning, slik blant annet Telenor har gjort.

Les også: Telenor vil nedbemanne med 6.000 heltidsansatte innen 2020

Bjerke sier nå at det er god grunn til å se lysere på jobbtilværelsen for DNB-ansatte. En av de viktigste grunnen er betalingsappen Vipps.

Les også: Vipps lanseres internasjonalt i år

- Det vi har sett siden den uttalelsen (om halvering av antall ansatte, jour.anm.)i fjor, er at vi har lykkes utrolig godt, ved eksempelvis å satse på Vipps. Vi har lykkes i å bygge opp nye virksomheter på områder der vi trenger folk, sier Bjerke.

Må automatisere

Han understreker samtidig at DNB er nødt til å endre i fremtiden.

- Vi er nødt til å automatisere, vi er nødt til å digitalisere, vi er nødt til å bli mer effektive, men jeg har tro på at vi skal kunne bygge opp ny og annen business. Hvis vi er i stand til å endre oss raskere og spise oss inn i nye verdikjeder, så vil vi også kunne skape nye jobber, sier han.

Han sier at det derfor er blitt stadig viktigere for DNB å satse på endring og utvikling i kompetansen til sine ansatte.

- I stedet for å investere i sluttpakker, investerer vi nå i større grad i kompetansehevende tiltak, slik at man tåle endringer i større tempo, sier Bjerke.

Kommentarer til denne saken