NA24.no

Dobbelt så dyr som i Sverige

Foto: Heidi Schei Lilleås (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Likevel skrur Tine og butikkene opp prisen.

Natt til 1. februar økte prisen på cirka 2000 matvarer i Norge.

- Det er en rekke årsaker til at prisene går opp, men den viktigste årsaken er at det er en enorm økning i råvareprisene internasjonalt. Vi ser en bredbasert oppgang på råvarer som sukker, kakao, hvete og vegetabilske oljer. En tommelfingerregel er at 50 prosent av det vi spiser (kaloriinntaket) er importert. Det er hovedårsaken til prisoppgangen,» sa direktør for Corporate Affairs hos Orkla Brands, Håkon Mageli, til Nettavisen tirsdag.

Les også: Nå blir maten din dyrere

- Jordbruksvarer er bedre stilt
Men det var ikke bare varer som inneholder sukker, hvete og vegetabilske oljer som ble dyrere - også meieriprodukter ble dyrere - som Tines H-melk.

Ifølge Mageli er melken et produkt som i utgangspunktet er bedre stilt enn de matvarene som påvirkes av internasjonale råvarepriser.

- Norske jordbruksråvarer er i begrenset grad rammet av prisoppgang. Der er det norske prisnivået allerede svært høyt, ifølge Mageli.

Han presiserer at det er Tine som må svare for prisoppgangen på sine produkter.

H-melk
Nettavisens uhøytidelige pristest på H-melk i Oslo ga følgende resultat:

Hos Kiwi på Grønland i Oslo er ny pris på en liter H-melk 14,90 kroner.

På andre siden av veien, hos Meny, koster en liter H-melk 15,70 kroner.

Hos Joker på Grønland koster nå en liter H-melk 15,90 kroner.

Hos Deli de Luca på Grønland koster samme melken 18,0 kroner.

Tine: - Beskjeden prisøkning
Nettavisen tar en sjekketelefon til ICA Ringen i Edane i Sverige og får bekreftet at der koster en liter helmelk 8,50 svenske kroner, hvilket tilsvarer 7,5 norske kroner.

- Hvorfor øker dere prisen på H-melk nå, Tine?

- Tine har en beskjeden prisøkning på søtmelk, i takt med den generelle prisøkningen i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Knoph hos Tine til Nettavisen.

Hemmelig avtale
Knoph ønsker ikke å gå ut med hva som er den veiledende prisen på melk.

- Hva angår pris ut fra Tine, så ønsker vi ikke å gi ut denne da vi betrakter det som informasjon forbeholdt oss som leverandør og kundene våre, sier Knoph til Nettavisen.

«Jeg er overbevist om at prisene vil fortsette å stige. De bakenforliggende årsakene til det, er at stadig flere munner skal mettes. Den såkalt Kina-/Indiaeffekten betyr press på råvarer utenfor Norge. I tillegg er det nå en tilbudsside som preges av sviktende avlinger, som følge av økt flom og økt tørke på ulike steder i verden. I tillegg har enkelte land, som Algerie, startet hamstring av matvarer. Elfenbenskysten har midlertidig stoppet eksport av kakao. I sum betyr dette svekket tilbudsside av råvarer, som er viktige for næringsmiddelindustrien, forklarer Mageli,» sier direktør for Corporate Affairs hos Orkla Brands, Håkon Mageli, til Nettavisen.

«Bøndene som krever mer...»
Tirsdagens sak om matpriser skapte også stor debatt blant Nettavisens lesere. En av dem, «Jollyboy», påpeker at:

«Hvordan i all verden kan internasjonale råvare priser påvirke prisen på norsk melk? Har bøndene begynt å importere gress fra utlandet? Dette er nok ikke annet enn bønder som synes at stønaden fra staten har blitt for liten og krever mer for melka.»

Stor avstand
Tall fra 2008 viser at mat eksklusiv alkoholfri drikke var 32 prosent høyere i Norge enn i Sverige, kjøtt var 40 prosent høyere og meierivarer og egg var 52 prosent høyere (Eurostat).

Det er storfe, melk, egg og smør som har økt mest i pris i Norge de siste årene.

«I Norge er det en sterk konsentrasjon i verdikjeden av mat. Dette gjelder både i form av landbrukssamvirke, få og store aktører i industrien og i dagligvarekjedene,» påpeker kronikkforfatterne i Nationen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere