*Nettavisen* Økonomi.

Dramatisk omdømmekrise for DnB Nor

Foto: Johnny Syversen

Innsidemistanke gir dramatisk omdømmekrise for landets største bank.

24.10.08 11:12

- Dette er meget dramatisk for DnB Nor som er landets største og mektigste bank med 2,2 millioner kunder, sier pr-rådgiver Jarle Aabø til NA24 Propaganda.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Vil henge ved selskapet
Han mener det er stor fare for at innsidesaken kan komme til å henge ved selskapet lenge og at merkelappen pressen limer til banken blir DnB-skandalen.

- Et ferskt eksempel er Acta-saken, hvor en tidligere ansatt og gründer i selskapet ble siktet for innsidehandel. Pressen døpte denne til Acta-saken, selv om det hadde vært mer korrekt å kalle den for Ingebrigtsen- saken. Dette skapte store problemer for Acta og skadet selskapets etterlatte inntrykk hos folk flest. Jeg vet at Acta har gjort flere fremstøt overfor norsk presse om å få dem til fjerne selskapsnavnet, men det lyktes det selvfølgelig ikke med, sier Aabø.

Må forsøke å skille sak og bedrift
Han sier DnB Nor må forsøke å få pressen til å skille banken fra personene som er mistenkt for innsidehandel.

- Det er et dramatisk omdømmeproblem for landets største bank hvis dette blir DnB-saken og ikke en sak hvor noen ansatte kan ha gjort ulovlige handlinger. Så langt har ledelsen valgt å stå bak sine ansatte og den forsøker å fremstille de to hovedpersonene som ofre, for å vinne sympati. Det er jo prisverdig, men det kan fort vise seg at et slikt grep ender i en langt større omdømmekatastrofe enn nødvendig. Folk flest har forståelse for at det kan finnes "råtne epler" i de fleste selskaper, men DnB NOR tåler ikke at det skapes en mistanke om at det som nå skjer en del av bankens kultur. Jeg tror DnB NOR hadde tjent mye på isolere innsidesaken vekk fra selve banken og alle dets ansatte, istedenfor å kjøre offertrikset, sier Aabø.

Han sier de har et betydelig arbeid foran seg.

- DnB må skape troverdighet for at de ikke er en bedrift hvor innsidehandel er en del av kulturen. I verste fall risikerer de at bankens kunder og forbindelser ikke har tillit til dem, sier Aabø.

Han poengterer at han kun kjenner saken fra pressen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.