NA24.no

Du kan bli eier av LinkedIn

Foto: Henny Ray Abrams (FR151332/Montasje)
Sist oppdatert:
Det sosiale nettverket går for børsnotering.

Etter at LinkedIn torsdag denne uken søkte om å bli tatt opp blant de børsnoterte selskapene, blir det businessorienterte sosiale nettverket blant de største av siste generasjons internettselskaper som noteres på børsen.

Drevet av en økende entusiasme og et mer robust aksjemarked prøver selskaper som er smidd på den samme ambolten som Facebook og LinkedIn å én hente penger i markedene og to befeste sin posisjon som det neste amazon.com eller Google.

- Markedet for noteringer av teknologi selskaper er veldig bra akkurat nå. Først og fremst er det en del store teknologiselskaper som både har driv nok og en fungerende forretningsmodell til å gjøre seg attraktive for investorene, sier Lisa Buyer, tidligere direktør i Google, til New York Times.

Det er ventet at Både Facebook og Groupon, som begge går under klassifisering «største av siste generasjons internettselskaper», vil måtte notere seg på børsene i løpet av de neste 18 månedene, som følge av at handling med selskapenes aksjer er stigende i de ikke-noterte, private markedene.

New York Times estimerer at aksjene i LinkedIn er verdt omkring 2,51 milliarder dollar, eller 14,50 milliarder kroner, på de private aksjemarkedene akkurat nå.

Les også: Takket nei til 90 milliarder

«Gratis»-modell
LinkedIn lar alle opprette en brukerprofil uten at det er kostnader knyttet til dette, men siden nettstedets hovedfokus er businessrelatert vil, for eksempel, søkefunksjoner som kan søke etter visse punkter i folk CV kun være tilgjengelige for betalende abonnentskunder.

Regnskapstallene til LinkedIn viser at selskapet vokser raskt. Ved utgangen av 2010 hadde LinkedIn over 90 millioner registrerte profiler og 65 millioner besøk hver måned. I løpet av de siste tre årene har antall bruker økt med over 75 prosent i året. Tallene gjør at selskapet kan vise til et nettooverskudd på 161,4 millioner dollar, 933 millioner kroner, for de første tre kvartalene av 2010. Det er mer enn det dobbelte av ha de leverte i den samme perioden i 2009.

Dette til tross bidrar abonnementsinntektene med stadig mindre deler av det totale inntektsbildet. I løpet av de tre første kvartalene i 2010 kom bare 27 prosent av LinkedIns inntekter betalende brukere. En tilbakegang på 14 prosent fra 41 prosent for de første tre kvartalene i 2009.

Samtidig vokser inntektene knyttet til stillingsannonser og mulighetene for å bruke LinkedIn som en søkbar database etter potensielle kandidater. Inntektene her økte til 41 prosent av overskuddet i løpet av den samme perioden.

Overskuddet fra reklameinntektene holder seg relativt konstant på omkring 32 prosent.

Til sammenligning har Facebook over 500 millioner registrerte profiler, men Facebook har også et mye bredere publikum.

Les også: Facebook priset til 292 milliarder

LinkedIns ledelse gjør det imidlertid klart, i forbindelse med børsnoteringen, at de ikke forventer en like sterk vekst i årene som kommer.

Tror på fremtiden
Likevel kan det se ut som om investorene har stor tro på LinkedIns fremtid.

- Når et selskap finner sin nisje og vokser seg store i det spesifikke markedet vil veksten kunne fortsette så lenge ledelsen fatter de riktige beslutningene. Så lenge LinkedIn hoplder seg i forkant i sin nisje, så vil selskapet fortsette å vokse og utvikle seg, sier Aydin Senkut, gründer og LinkedIn investor, til New York Times.

Ifølge New York Times vil antall aksjer som blir lagt ut for salg, være lite i forhold til antall eksisterende aksjer. Av de aksjene som vil bli tilbudt markedet ved børsnoteringen vil det komme en bolk fra LinkedIn og en bolk vil bli solgt av nåværende aksjonærer.

Avisen mener å ha dekning for å påstå at LinkedIn sikter på å hente 175 millioner dollar. Og i samme setning sier avisen at pengene som innhentes ved salg av aksjer primært skal brukes til å finansiere ekspansjon av selskapet.

LinkedIn har engasjert tre store banker til å veilede selskapet i prosessen rundt børsnoteringen. Og Morgan Stanley, Bank of America Merrill Lynch og JPMorgan Chase gikk av seieren etter en mengde intervjuer.

LinkedIn har lokket til seg nesten en milliard kroner i investeringskapital i den tiden selskapet har eksistert. Siste runde med emiteringer skjedde i 2008 da selskapet hentet 23 millioner dollar fra investeringsbanken Goldman Sachs, industrigiganten Bessemer, SAP Ventures og McGraw-Hill gruppen.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere