NA24.no

Du kan få betalt taxitur for 2.000 kroner

(Ruter AS)
Sist oppdatert:
Trege busser, tog og trikker har så langt kostet Ruter 1,4 millioner kroner.

Punktlighetstallene fra kollektivtrafikkselskapet Ruter AS viser at busser, trikker og T-baner ofte er forsinket i Oslo området.

- Det er uholdbart med så mange forsinkelser på buss og trikk, sier Audun Skeidsvoll, forbrukerpolitisk direktør i Forbrukerrådet, til Nettavisen NA24.

Ofte kan det oppstå svikt i trafikktilbudet. Dersom svikt fører til at du kommer mer enn 20 minutter for sent fram, dekker Ruter drosjeregningen inntil 500 kroner. Dette dersom du kan vise til tid og sted.

Refusjonene har sunket
I 2010 var drosjeutgiftene til Ruter på sitt høyeste med 4,2 millioner kroner. Nå har denne utgiften sunket.

- Nedgangen her skyldes for eksempel værforhold og lignende. For eksempel var det vinteren 2010 høyere utbetalinger, som følge av mye snøkaos og dermed store forsinkelser og innstilte linjer på T-banen i Oslo, sier Gry Isberg, informasjonssjef i Ruter, til Nettavisen NA24.

- Har dere gjort noe med tanke på å få disse ned?

- I fjor hadde vi den største endringen i Oslo og Akershus sin historie. Vi har hatt en kapasitetsøkning som er stor i forhold til økt frekvens og ruteforbedringene blir ikke så omfattende som i fjor, for da var det så mye. Det er et kontinuerlig løp hvor vi ser på erfaringene som vi har fått fra før, sier Isberg.

Dekker 500 kroner av drosjeturen per passasjer
Ruters reisegaranti har tidligere blitt kåret til verdens beste av forbrukermyndighetene. Som nevnt dekker selskapet 500 kroner av drosjeregningen dersom bussen, trikken eller T-banen er over 20 minutter forsinket.

- Det er Oslo Sporveier som i sin tid innførte det som er kåret til verdens beste reisegaranti. Å dekke 500 kroner mener vi er et greit beløp slik at man kan ta drosjen til nærmeste reisemulighet, sier Isberg.

Dersom man står flere sammen i kø og skal samme sted, kan man ta samme drosje og få dekket en taxitur på 2.000 kroner, altså 500 per hode. Men for at det skal kunne skje må hver enkelt fylle ut hvert sitt refusjonsskjema på 500 kroner.

- Spesielt i rushtidene som er utsatt for at tilbudet ikke kan stille og hvor man ikke får satt inn nye transportmidler er det mange regninger som blir refundert, sier Isberg.

Så lenge man kan vise til drosjekvitteringen, tid og sted så blir penger refundert.

Dårlig punktlighet, men gode reisebetingelser
Forbrukerrådet mener punktligheten til Ruter er for dårlig og at denne må bedres.

Men de mener at reisebetingelsene til kollektivselskapet fortjener den anerkjennelsen den har fått.

- Ruter har gode reisebetingelser. Vi anbefaler de reisende om sette seg inn i dem og benytte dem. De står om bord og på nettsidene, sier Skeidsvoll.

Dersom man blir forsinket og er nødt til å benytte seg at Ruter sitt drosjetilbud, kan det skje at man må reise for mer enn 500 kroner. Likevel synes Forbrukerrådet at det høres rimelig ut.

- Drosjeordningen er forholdsvis god. Summen på 500 kroner er ikke noe vi har reagert på, sier Skeidsvoll om ordningen.

Selv om punktligheten er lav er 70 prosent av kundene tilfreds med Ruter, men dette tyder også på at Ruter har en del å gå på. For dette betyr at 30 prosent av kundene ikke er tilfreds med selskapet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere