*Nettavisen* Økonomi.

Dumper dieselprisen til 10 kroner

FINN ÉN FEIL: Bildet viser en literpris på 11 kroner, men Geir Harald Ingeborgrud lover diesel til en tier for literen. Foto: Tommy H.S. Brakstad

Diesel-kjede lanserer fornybart drivstoff og kutter literprisen. Nå frykter de kaos.

08.10.15 11:31

FILIPSTAD (Nettavisen): Den første stasjonen er allerede utplassert i Oslo. Her kan bilistene nå fylle diesel til 10 kroner liter, lover Eco-1.

Selskapet lanserte torsdag et fornybart drivstoff til dieselbiler. Det kan brukes av alle personbiler og fylles rett på tanken. Produktet, som de kaller 2G Polar, kan nyttes alene eller i kombinasjon med fossil diesel.

– Mottakelsen har vært veldig god, sier gründer Geir Harald Ingeborgrud i Eco-1 til Nettavisen.

Lover stabile priser

Norges har i dag 1,2 millioner dieselbiler og 2000 bensinstasjoner. Ingeborgrud håper å ta en markedsandel på fem prosent fra konkurrentene i drivstoffmarkedet.

– Vi skal bevege oss likt med den ordinære dieselprisen, men være langt mer konkurransedyktig og stabil på pris. Vi skal ikke hoppe opp og ned, fortsetter han.

Den nyslåtte dieselgründeren forteller at forbrukerne ikke bare vil merke bruken av det nye miljøvennlige drivstoffet på lommeboken. Han har flere ess i ermet.

– Forbrukerne vil få mindre utslipp fra bilen, de vil merke at de får bedre egenskaper på bilen vinterstid – letter start på motoren. Og viktigst av alt: De vil ha god samvittighet når de kjører, sier Geir Harald Ingeborgrud i Eco-1.

Han omtaler produktet og forretningskonseptet som en liten miljøsensasjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

HØYTIDELIG ÅPNET: Lederen av Energi og Miljøkomiteen på Stortinget, Ola Elvestuen, åpnet den første mobile drivstoffstasjonen. Foto: Tommy H.S. Brakstad

Flytter til Asker

Utrullingen starter på Østlandet. Den første mobile bensinstasjonen er plassert på Filipstad brygge i Oslo. Den skal etter hvert flyttes til Asker.

– Dere er ikke redd for at dere nå vil skape kaos med så lave priser?

– Ja, vi har ikke avtalt det med de andre her på kaien. Jeg skal sende deg bilder dersom det bli kø, sier leder for stasjonssatsingen, Thomas Steenbuch Tharaldsen, til Nettavisen.

Drivstoffet er basert på matavfall og restfraksjoner, og Steenbuch lover det skal gi 60 prosent mindre sot.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag