*Nettavisen* Økonomi.

Dyr mat selger best

Matvarebransjen opplever boom på øverste hylle.

27.09.07 07:41

Helsebevisste nordmenn med stor kjøpekraft løfter salget av matvarer i høyprissegmentet, melder Dagens Næringsliv.

NA24 - din næringslivsavis

Til tross for stagnasjon i matvarebransjens salg målt i volum stiger omsetningen. Dette fordi produsentene gjør små forandring på kjente produkter og priser dem høyt. Det viser tall ifølge analysebyrået AC Nielsen.

– Premium segmentet er med på å drive hele veksten i dagligvaremarkedet, som var fem prosent fra 2005 til 2006 målt i verdi. Når volumet er flatt, må man lage innovative produkter som gir produsentene merverdi. Det er de høyverdige, dyre og kjente merkevarene som i dag driver veksten, sier administrerende direktør Arne Reiler i AC Nielsen Norge til avisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.