Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Dyrere å parkere bil enn å fly

Foto: SAS
Sist oppdatert:
På bakken tjener de penger som gress på flytrafikken.

Flyselskapene sliter med inntjeningen. De som driver business rundt flytrafikken har dundrende marginer.

NA24 - din næringslivsavis

Det koster fra 390 kroner til 990 kroner for en ukes parkering på Gardermoen.

En flybillett med Norwegian fra Oslo Gardermoen til København kan du få for 298 kroner. Det samme koster en flybilllett til London.

- Dyrere å parkere
- Det er en vits som går på at det er dyrere å parkere enn å fly, sier informasjonssjef i SAS Norge, Thomas Midteide, til NA24, om tilstandene ved Oslo lufthavn.

Mens flyselskapene senker billettpriser og slåss for marginene i et svært konkurranseutsatt marked, sitter folk rundt og teller pengene som ruller inn på parkering, taxfreevarer og pizzastykker - de skummer rett og slett fløten.

- Det er et tankekors av dimensjoner når du kan tjene mer penger ved å bygge et parkeringsanlegg i betong på Gardermoen enn å frakte millioner av passasjerer rundt i verden, sier en meget engasjert leder i Norsk Kabinforening, John Lyng, til NA24.

- Solide utfordringer
Flyselskapene har blitt en industri som preges av dårlig inntjening.

- Solide utfordringer fremover er skyhøy oljepris, eventuell nedbemanning og det kan komme til et punkt hvor flyselskapene velger å sette flyene sine på bakken, sier Lyng.

Kabinforeningen organiserer 1100 norske kabinansansatte i SAS.

Lyng mener flyselskapene er omkranset av avgifter - det være seg avgifter for å lette og lande, for å forurense - som kommer på toppen av svindyr drivstoffpris. Samtidig tjener cateringfirmaene, flyplassene og parkeringsselskapene gode penger på flytrafikken.

- Penger som gress
- De tjener penger som gress, hevder Lyng.

Oslo lufthavns kommersielle inntekter har økt kraftig de siste årene. Taxfreeinntektene er nesten tredoblet siden 2004. Årsaken er innføring av taxfree på ankomst, sterk trafikkvekst og utvikling av butikkene.

Inntektene fra serveringsstedene i terminalen har de siste 5 årene økt med over 20 prosent per år. Det betyr at Oslo lufthavn har hatt en inntektsøkning som i gjennomsnitt er dobbel så høy som passasjerveksten.

Oslo Lufthavn hadde en omsetning på 3,5 milliarder kroner i 2007 og et resultat på 1 milliard kroner før skatt. Dette gir en driftsmargin på nesten 30 prosent.

Margin på nesten 30 prosent
Hele 58 prosent av inntektene kommer fra taxfreesalg, utleie av butikkarealer, utleie av parkeringsplasser og service. Denne delen av inntektene er sterkt økende. 42 prosent av inntektene til flyplassen kommer fra flytrafikken.

SAS står for over halvparten av trafikken på Gardermoen. Men mens flyplassen har driftsmargin på nesten 30 prosent, har SAS Ground Services en margin på 0,35 prosent på Gardermoen.

SAS Norge hadde i fjor et rekordår. Det ble fløyet 10 millioner passasjerer, omsatt for 12,5 milliarder kroner og SAS Norge hadde et resultat på 912 millioner kroner.

- Det gir en driftsmargin på 7 prosent. Det er veldig bra til flyselskap å være, sier Thomas Midteide i SAS Norge.

Norges største parkering
EuroPark drifter Norges største parkeringsplass på Oslo lufthavn. Totalt har parkeringsselskapet 18.500 parkeringsplasser på Gardermoen.

EuroPark ønsker ikke å røpe hvor god businessen på flyplassen er, men Gardermoen-ansvarlig Eirik Loftesnes sier dette på generelt grunnlag til NA24:

- Det er grei business for EuroPark å drifte parkering ved lufthavner.

- Ikke sammenliknbart
Parkeringsgiganten drifter syv flyplassparkeringer i Norge, samt diverse parkeringsanlegg.

På spørsmål om det er mer penger å tjener å på å oppbevare biler kontra å frakte flypassasjerer, svarer EuroPark:

- Du kan ikke sammenlikne de to, det er to vidt forskjellige ting. Du kan sammenlikne prisene på ett flyselskap med et annet flyselskap, og prisene på parkering ved forskjellige parkeringsanlegg, men å sammenlikne parkering med fly er ikke mulig, sier Loftesnes.

- Konkurransehensyn
EuroPark hadde en omsetning på 820 millioner kroner og et resultat før skatt på 49 millioner kroner i 2006 - totalt i Norge. 2007 var et bedre år, med et driftsresultat på 65,2 prosent av en omsetning på 895 millioner kroner.

EuroPark ønsker ikke å uttale seg om verken belegget, driftsmarginen eller prosent av omsetningen på Gardermoen på grunn av det de kaller konkurransehensyn.

- Det ville være å blottlegge meg helt, sier Loftesnes.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!