NA24.no

Dyrt år for svensk PR

Sist oppdatert:
Kreabs norske filial leverte tap for 2007, men tror kundene ønsker rådgivere som holder kjeft.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

PR-byrået Kreab, som drives i Norge som filial fra svenske Kreab AB, leverte begredelige tall for 2007. Underskuddet endte på rett under fire millioner kroner mens omsetningen endte på 15,1 millioner kroner.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Å sammenligne med tallene fra 2006 i NUF-et gir liten mening. Filialen ble opprettet i løpet av 2006, ved at Kreab AB kjøpte alle driftsmidlene fra sitt allerede heleide Kreab AS.

Det første som slår en ved gjennomlesningen av tallene er de høye driftskostnadene. Selskapet, som i 2007 hadde 9 ansatte, klarte å pådra seg hele 19 millioner kroner i kostnader i løpet av året. Av dette var 10 millioner lønnskostnader, 2,2 millioner kroner var avskrivninger mens hele 5,7 millioner var ført opp i posten «Annen driftskostnad».

- «Annen driftskostnad» er ned 10 prosent i forhold til 2006. Noe av kostnadene er betaling for tjenester levert av morselskap. Posten er selvfølgelig under konstant oppsikt for å holde nivået nede - selv om vår virksomhet i sin helhet vokser, skriver Kreabs norske sjef, Pehr-Olav Skogseth i en e-post til NA24 Propaganda.

- Kraftig vekst
Skogseth skriver også at 2007 var siste vridning i en snuoperasjon av Kreab i Norge.

- Investeringer i nye medarbeidere, og kostnader i forbindelse med Kreabs filialisering av alle utenlandskontorer, ga et heller tungt kostnadsbilde. I år ser vi heldigvis at hardt arbeid til slutt betaler seg. En doblet stab og en spissing av tjenestene mot toppledelsekommunikasjon, har gitt et første halvår med en omsetningsvekst på 90 prosent og en tosifret resultatmargin. Denne farten skal vi nå forsøke å holde ut året, skriver Skogseth til NA24.

Sterkt marked
Men hvordan antar Skogseth og Kreab Norge at markedet vil utvikle seg?

- Med en kundebase som i stor grad består av børsnoterte selskaper, er det nokså forutsigbart at det årlig kommer fire kvartalsperioder som er hektiske uansett gode eller dårlige tider. Ellers er det fryktelig lite som er forutsigbart. Det gjelder uansett å ha piggskoene på, skriver Skogseth.

Etterspørselsmessig er det Corporate Social Responsibility (CSR)/klimarådgivning samt endringsledelse som viser vekst, melder Kreab-sjefen.

Evner å holde kjeft

Skogseth virker ikke spesielt bekymret for en eventuell avmatting i veksten for selskapets del.

- For å møte en eventuell avmatting i markedet, har vi fortsatt vår satsning på kun senior kompetanse. I et trangere marked blir det mindre rom for middelmådigheter. Kundene vil ha erfaringsbaserte råd og de vil ha kommunikasjonsrådgivere som evner å holde kjeft, skriver Skogseth i mail til NA24 Propaganda.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere