NA24.no

Dyrt bagasjekaos

Sist oppdatert:
Må punge ut titalls millioner for forsinket bagasje.

Forsikringsselskapene måtte i fjor ut med rundt 40 millioner kroner på grunn av forsinket bagasje.

NA24 - din næringslivsavis

- Vi har sett over lang tid at det har vært et problem med forsinket bagasje. Vi mener det har sammenheng med hyppigere flyavganger, lange innsjekkingskøer og at mange reisende ikke legger inn tilstrekkelig tidsmarginer, sier informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring og If til NA24.

Europeiske står for nærmere 50 prosent av det norske reiseforsikringsmarkedet.

- Kolossal vekst
Fra 2005 til 2006 økte utbetalinger knyttet til forsinkelse med hele 76 prosent til 17,5 millioner kroner. Antall forsinket bagasje steg i samme periode fra 3600 til 6200.

Vennesland anslår bransjens totale utbetalinger til rundt 40 millioner.

Hun mener hyppige avganger og ankomster har mesteparten av skylden:

- Det er som på en samlebåndsfabrikk. Det kan forklare mye av den kolossale veksten.

- Unngå verdisaker i bagasjen
Også TrygVesta merker økte kostnader når kundene er ute på reise. Fra 2005 til i fjor økte utbetalingene knyttet til forsinket bagasje med 50 prosent. SpareBank 1-Gruppen har opplevd en dobling i utbetalinger etter forsinkelser siden 2005.

I tillegg har TrygVesta siden tusenårsskiftet hatt en dobling av forsikringsutbetalinger for reisegods.

- Vårt fremste råd er å ikke pakke verdigjenstander i innsjekket bagasje, sier reiseskadesjef Leif Olav Mjelde.

Han mener terrorregler og utro tjenere har skylden.

- Bagasjen blir flere ganger åpnet og gjennomlyst. Da er det lett for at noen blir fristet til å ta det som ser dyrt ut, sier han.

Skylder på lavprisselskapene
Hos SAS kjenner man seg ikke igjen i økningen.

- Det kommer ikke fra oss. Vi har hatt en nesten ubetydelig økning i antall forsinket bagasje de siste tre årene, sier informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen hos SAS Norge.

Johansen ser en klar sammenheng mellom økte forsinkelser og en annen utvikling i flybransjen:

- Forsikringsselskapene lider under lavprisaktørenes ankomst, sier han.

Ved å sette sammen sine egne reiser med lavprisaktører må passasjerene selv plukke opp bagasjen og sjekke den inn igjen underveis. Ifølge Johansen beregner de reisende ofte for knapp tid, noe som har bidratt til å økte forsinkelser på bagasjen.

Krangler med flyselskapene
Selv om flyselskapene er skyld i forsinkelser eller tap av reisegods, blir pengene først utbetalt fra forsikringsselskapet som deretter må drive inn pengene (regress). Ifølge TrygVesta går ikke dette alltid smertefritt for seg.

- Flyselskapene synes å ha fått en meget bevisst strategi på at de vanskeliggjør prosessen med å få regress. De driver halvveis utmattelsestaktikk, sier pressetalsmann Roald Stigum Olsen hos TrygVesta.

Johansen i SAS sier han er ukjent med at dette skal være tilfellet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere