NA24.no

Dystert for tankratene

Aktiviteten i stortankmarkedet har gått opp etter nyttår, men ikke nok til å heve ratene fremover.

Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport har det vært en viss tilstramming i VLCC-markedet på nyåret, men da primært for moderne skip med doble skrog. Dette har ført til en uttynning av tilgangen på doble skrog for umiddelbar lasting med tilhørende rate oppgang for disse.

NA24 - din næringslivsavis

Det er gjort slutninger på worldscale 70 for denne typen tonnasje med lasting umiddelbart. VLCC-markedet ut av Midtøsten ligger imidlertid totalt sett stille med slutninger på worldscale 57,5 for reiser til Det fjerne Østen og ws 47,5 for reiser til Vesten. Det er nærmest uendret fra forrige uke.

Ifølge Fearnleys er det ventet hele 84 VLCC'er ledige i Midtøsten de neste 30 dagene, opp fra 68 i forrige rapport.

Dette gjør at Fearnleys ser et sidelengs marked med muligheter for at det etter hvert utvikler seg i favør av befrakterne.

VLCC-markedet i Atlanterhavet har fortsatt å holde seg på sunne nivåer med rater på ws 80 for reiser fra Vest-Afrika til den amerikanske delen av Mexicogolfen.

I suezmax-markedet har ratene kommet ned på svakere aktivitet og noe overskudd av ledig tonnasje. I det indre Middelhav ligger ratene på ws 145 etter å ha falt 50 poeng den siste uken. I Atlanterhavet er ratene ned 15 poeng til ws 125.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere