*Nettavisen* Økonomi.

E-posten fra Frp sparer Aaslaug for 50.000 kroner

Foto: Ingvar Skattebu, Oppland Arbeiderblad

En bom i Bagnskleiva ville kostet Aaslaug Robøle (42) 50.000 kroner av bruttolønna, skriver Oppland Arbeiderblad.

Nyheten om at fylkestinget i Oppland slutter seg til Nord-Aurdals nei til bomprisene i Bagnskleiva, blir tatt godt imot av dagpendlerne mellom Sør-Aurdal og Nord-Aurdal.

- De foreslåtte passeringsprisene er helt ille. Det går rett og slett ikke an. Skulle jeg betale 80 kroner hver gang jeg kjører her, ville det bli så dyrt at jeg måtte sett meg om etter en annen jobb i en annen kommune, sier dagpendler Bagn – Aurdal, Aaslaug Robøle til oa.no.

20 arbeidsdager
Hun er hjelpepleier og jobber på Aurdalsheimen. I full stilling kjører hun derfor 20 arbeidsdager til Aurdal i nabokommunen hver måned. Siden denne bommen skal belaste trafikantene begge veier, ville dagprisen bli 160 kroner. Med 20 arbeidsdager i måneden ville dette alene koste 38.400 kroner i året. Med passeringsbrikke i bilen ville hun fått 10 prosent rabatt. Det finnes alternative regnemåter som kunne gi en litt lavere passeringspris, avhengig av blant annet nedbetalingstid. Men likevel ville bommen kostet henne og andre dagpendlere over 30.000 kroner i året.

I praksis ville bompengene i Bagnskleiva føre til at hun måtte tjene nærmere 50.000 kroner brutto for å kunne betale bomregningene.

Tre ganger dyrere
For transportnæringa blir besparelsene, dersom bommen ikke bygges eller satsene reduseres, enda viktigere. I forslaget til bomsatser er det lagt opp til at tunge kjøretøy (over 3,5 tonn) skal betale opptil tre ganger satsene for mindre kjøretøy.

Busser i rutetrafikk er imidlertid fritatt.

- Inntil videre, sier disponent Kristoffer Kvame i Jotunheimen & Valdresruten Bilselskap (JVB). – Vi betaler bomavgifter for turbusser.

Han er overrasket over kuvendingen i fylkestinget.

- Må tenke større
- Men først og fremst ønsker jeg at vi får til en mer helhetlig tankegang og utbygging av vegnettet. To storting har tidligere sagt at E16 skal være stamvegen mellom Oslo og Bergen. Nå bruker staten over to milliarder på å bygge ny E16 over Filefjell. Vegvesenet sier selv at dette er den sikreste fjellovergangen, og nå skal den bygges ut til å være åpen 365 dager i året. Samtidig velger de en løsning for Bagnskleiva der vi vil få en strekning på et par hundre meter motbakke etter at bilene på veg vestover kommer ut av tunnelen.

- Dette er ingen helhetlig, langsiktig tankegang Dette er klatting, litt her og litt der. Det vil fortsatt gjenstå store strekninger på E16 som ikke er bra nok, mener Kvame.

- Det er brukt mye penger mellom Bergen og Voss. Nå kommer det mye god vei fra Vestlandet og over til Øye i Vang. Men fra Øye og ned til Bagn gjenstår det mye, sier Kvame.

- Nå la du lista, Diserud
Torvild Sveen fikk brått store forventninger til framtidig vegutbygging da Frps Olaf Nils Diserud sørget for nei til bompenger i Valdres.

- Nå regner jeg med du ordner full statsfinansiering av både Riksveg 4 og E6 også, gliste Torvild Sveen (Sp) og gratulerte Olaf Nils Diserud (Frp) med omforent vedtak i fylkestinget i går.

- En historisk seier, sa Diserud selv. Han mer enn antydet at det er sjelden at Frp snur saker i fylkestinget på denne måten.

Dyr bom
Statens vegvesen hadde forslått bompengefinansiering av ny E16 mellom Bagn og Bjørgo. En løsning som ville svi i lommeboka for mange i Valdres. Det rødgrønne flertallet var klare for å akseptere opptil 80 kroner for å passere med personbil og det tredobbelte for tyngre kjøretøy.

Men slik gikk det altså ikke.

Etter at fylkestinget var satt torsdag morgen, sendte Diserud ut en fersk e-post fra sentralt hold. Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud (Frp) lovet der, svart på hvitt, at prosjekteringen av vegstrekningen ikke vil stoppe opp om fylkestinget sa nei til den foreslåtte bompengeløsningen.

Sammen med Høyre og Venstre tok Frp derfor kampen mot det rødgrønne flertallet.

Ga etter
De rødgrønnes representanter strittet først imot, i frykt for at framdriften i vegprosjektet ville rammes. Men etter et langt gruppemøte var tonen annerledes.

- Vi erkjenner jo at vi ikke har flertall sentalt. Vi velger å ta så sterke signaler fra regjeringen på alvor, sa gruppeleder Kjetil Lundemoen (Ap).

Dermed forutsetter fylkestinget at den nye regjeringen spar opp statlige kroner for å fullføre vegstrekningen, og at prosjektet på ingen måte forsinkes av den grunn. Det antydes at 400 millioner kroner må til for å dekke de tenkte bominntektene.

- Mye penger, men til vegformål er det ikke all verden, sa en oppstemt Diserud.

Å love at E6 og Riksveg 4 får samme behandling når det gjelder finansiering, gjorde Frp-representantene dog ikke.

- Bagn – Bjørgo er en typisk strekning hvor det blir feil med bompenger. Trafikken er lav, derfor blir avgiften astronomisk. Den rammer urettferdig, og vil gå ut over privatpersoner og lokal næring. Den som må passere en slik bom hver dag, må jo tjene 60.000 mer i året får å kompensere, hadde Diserud regnet ut.

Regionsjef i Norges Lastebileier-Forbund, Guttorm Tysnes, fulgte fylkestinget med spenning. Han var storfornøyd med utfallet, og innrømmet heftig lobbyvirksomhet i forkant av dette møtet.

- Frp ble jo riktig kanal i denne sammenhengen. Nå er det mange i Valdres som er glade. En slik bomavgift ville vært dramatisk for lokale næringsdrivende, enten det er snekkeren eller den lokale lastebileieren, sa Tysnes.

Les flere saker fra Oppland Arbeiderblad!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.