*Nettavisen* Økonomi.

Egmont HM tar markedsandeler og øker resultatet

- At vi bedrer resultatet i en tid med så store endringer, er vi tilfredse med, sier administrerende direktør Olav T. Sandnes i Egmont HM.

Fornøyde Egmont-sjefer med gladmelding til eierne.

Egmont HM kan se tilbake på et godt 2013. Resultat før skatt landet på 165 MNOK av en omsetning på 1 156 MNOK, en resultatforbedring på 25 millioner NOK i forhold til 2012. Det skriver selskapet i en pressemelding torsdag.

I 2012 landet nemlig resultat før skatt på 140 MNOK. Den gang ble omsetningen på 1 162 millioner NOK. I 2013 ble omsetningen på 1 156 MNOK, som er seks millioner ned fra 2012.

-Vi leverer et resultat for 2013 som vi er godt fornøyde med. Det har vært et år med store omstillinger i store deler av mediebransjen, inkludert hos oss i Egmont HM. At vi bedrer resultatet i en tid med så store endringer, er vi tilfredse med, sier administrerende direktør Olav T. Sandnes i Egmont HM.

Olav T. Sandnes mener det er grunn til å være fornøyd med året som selskapet har lagt bak seg.

- Egmont HM har tatt markedsandeler i 2013 i så vel opplagsmarkedet som i annonsemarkedet, og styrker dermed sin markedslederrolle. Vi får tilbakemeldinger på at vi leverer høy kvalitet på produktene, både ovenfor forbruker og annonsør, sier Sandnes.

- Vi har i 2013 jobbet godt både med abonnement og annonsesalg i tradisjonelle medier, samt ikke minst med annonsesalget i våre digitale kanaler. Vi tenker langt bredere enn bare ukepresse. Når det gjelder annonsesalget, har vi lagt vekt på tydeliggjøring av interessegrupper uavhengig av kanaler. Det opplever jeg at vi har lyktes godt med. Annonsørene gir oss god respons, sier Olav T. Sandnes.

Egmont HM har jobbet systematisk med å tilpasse kostnadene til nye tider med store utfordringer med fall i opplagene på de fleste titlene.

- Når det gjelder kostnadssiden jobber vi kontinuerlig med effektivisering, og det ga gode resultater i 2013. Samtidig oppnådde vi også en kostnadseffekt i 2013 ved at vi avsluttet trykkerivirksomheten året før, sier Sandnes.

Sandnes jobber med å finne det riktige tempoet, i forhold til endringene og utfordringene som en hel bransje er midt inne i.

- Vi jobber ikke for fort, men heller ikke for sakte. Vi har fortsatt den sterke utviklingen på www.klikk.no og vi har en mobil vekst som er større enn de fleste i vårt marked. Sånn sett opplever vi at vi er med i den transformasjonen som medieindustrien og Egmont HM er midt inne i, sier Sandnes.

Omsetning 2013: 1 156 MNOK (mot 1 162 MNOK i 2012)

Driftsresultat 2013: 151 MNOK (mot 134 MNOK i 2012)

Resultat før skatt 2013: 165 MNOK (mot 140 MNOK i 2012)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.