Ekspert: Farlige tabber i jobbintervjuer

TABBE: Mobilen bør være absolutt ute av syne, og bare å ha den på pulten kan være nok til at jobben glipper, ifølge psykolog Hedvig Montgomery (innfelt). ILLUSTRASJONSFOTO/FOTO: Paul Weaver, Morten Solli, Nettavisen.

TABBE: Mobilen bør være absolutt ute av syne, og bare å ha den på pulten kan være nok til at jobben glipper, ifølge psykolog Hedvig Montgomery (innfelt). ILLUSTRASJONSFOTO/FOTO: Paul Weaver, Morten Solli, Nettavisen.

Det perfekte jobbintervjuet er enklere enn du frykter - så lenge du unngår de åpenbare brølerne.

23.01.19 14:21

Psykolog Hedvig Montgomery har intervjuet flere tusen personer til ulike jobber - også deltakere i TV-serier, blant annet realityserier som Robinson og Paradise Hotel.

Nettavisen møtte Montgomery under Karrieredagene, som arrangeres denne uka av Høyskolen Kristiania i Oslo. På tirsdag holdt hun foredrag om jobbintervjuet for studenter på vei ut i arbeidslivet.

Et sentralt poeng, som psykologen brukte mye tid på under foredraget, er å bruke tid på å bli kjent med seg selv. Du må vite hva du skal selge:

- Vi må lære å jobbe med selvfølelsen. Vi må lære oss historien om hvem vi selv er, hvorfor vi har gjort de valgene vi har gjort og hvilke livshendelser som preger oss. På den måten kan vi gi gode, personlige svar i stedet for tillærte fraser eller sitater fra internett, når vi får spørsmål om hvorfor vi søker jobben.

Samtalen er viktigst

Jobbintervjuet er en tosidig erfaring der arbeidsgiveren først og fremst ønsker å bli bedre kjent med deg og kjenne på hva slags kjemi dere kan ha sammen, mener den erfarne intervjueren:

- Det viktigste med intervjuet er faktisk at det skal være en god samtale. De som har kalt deg inn, vet jo allerede at du er en god kandidat. Men hva mer kan du vise fram? Intervjuet skal vise at vi kan snakke sammen, at det er god kontakt.

- Men om jeg er en flittig student, har jeg kanskje ikke jobbet så mye og dermed ikke så mye på vise til. Hva kan jeg da vektlegge?

- Du må vise at du er arbeidsom. Alt du har gjort foruten å studere teller, om det er musikk du driver med, en dørvaktjobb, hva som helst som viser at du står på og har arbeidsvilje. Og du trenger på ingen måte å være en ener - veldig få er det. De aller fleste av oss fleste av er helt middelmådige. Og det er OK!

NERVER ER OK! - Det er helt greit være litt nervøs for et jobbintervju, sier psykolog Hedvig Montgomery som denne uka holdt foredrag for studenter under Karrieredagene på Høyskolen Kristiania. FOTO: Morten Solli

Vær ærlig, men smart

- Man kan ha gjort mye dumt. Og det er klart, ingen arbeidsgiver lar være å google deg og sjekke deg ut på sosiale medier. Så vær litt bevisst på hvordan det ser ut der - det må samsvare med virkeligheten. Det betyr ikke at du må blottlegge absolutt alt om deg selv på et jobbintervju. Men er det noe helt åpenbart som er kjent om deg, bør du være åpen om det.

- Hvordan bør jeg kle meg til et jobbintervju?

- Gjør litt research. Sjekk hva som er vanlig i bedriften der du søker jobb og tilpass deg. Går alle i dress, stiller du til intervju i dress, men ikke hvis alle går i svart høyhalset pologenser. Som en tommelfingerregel skal du strekke deg to hakk opp fra hva du er komfortabel med. Og for all del: unngå utringinger og veldig korte skjørt.

Den største tabben er mobilfikling

Montgomery er veldig klar på hva slags svar og oppførsel som gjør deg uaktuell for jobben:

- Det er aller dummeste er å virke uinteressert. Og selv om det er svært vanlig, bør du absolutt unngå å fikle med mobilen. Det er en distrasksjon som vi trekkes mot og den bør være ute av syne.

På foredraget gjentar psykologen dette poenget, og legger til:

- Ikke ha den på bordet en gang, ha den i veska. Vent med å ta den opp til du er helt ferdig med intervjuet og har forlatt lokalet.

Snakk pent og unngå munndiaré

- Hvordan kan jeg presentere meg selv på en positiv måte uten at det framstår som selvskryt?

- Se an situasjonen. Hva var det som gjorde at noe gikk så bra? Det går an å snakke om dette på en moderat måte. Prøv heller å si ting som trigger samtalen enn å starte en lang ordstrøm som kjeder samtalepartneren. Snakk pent, smil når du blir smilt til, tenk på ordvalg og diksjon. Slike ting teller faktisk ganske mye.

- Hva skal du spørre om når du får spørsmålet om hva du selv lurer på?

- Da skal du svare helt genuint. Lurer du ikke på noe, så sier du det, det er helt greit. Er det noe annet du lurer på, så fyr løs.

Oppskriften som styrker deg

Under foredraget ga Montgomery studentene denne oppskriften (se under) på hvordan du kan jobbe med å forbedre selvfølelsen og styrke bevisstheten om din egen historie.

Beskrivelser til punktene noteres ned - som om du kladdet et utkast til en roman om deg selv. Eksperten mener det er best om dette gjøres med penn og papir, og ikke digitalt. Dette gjør du for deg selv, men det vil styrke dine muligheter for å gi gode svar i et jobbintervju, mener psykologen:

  • Familien - hvem er de, hva er bra og mindre bra
  • Det fineste som skjedde i oppveksten
  • Din vanskeligste periode
  • Når fant du ut hva du er god til
  • Hvordan skjedde det?
  • Hva liker du best med studiene
  • Din største hodepine fram til nå?

- Dette er ikke ting du nødvendigvis skal fortelle om, men å vite svarene selv gjør deg til en tryggere utgave, en det er lettere å snakke med. Det du presenterer skal være jobbrelatert, men det personlige skinner alltid gjennom. Det er selvfølelsen som ligger under, sier Hedvig Montgomery.

Montgomery avslutter sitt foredrag med følgende tips:

- Mitt best hurtigtips er: ta deg tid til å se ekstra på noe du synes er veldig vakkert før du går inn i intervjuet. Da er det noe fint som skinner i deg når du kommer inn.



Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.