Ekspert tror på dårlig Netflix-nytt for nordmenn

ØKER?: Netflix-prisene har allerede sett sin største vekst i USA noensinne. Nå ventes det at Norge også får kjenne på konsekvensene av dette.

ØKER?: Netflix-prisene har allerede sett sin største vekst i USA noensinne. Nå ventes det at Norge også får kjenne på konsekvensene av dette. Foto: Matt Rourke (AP)

Tirsdag gjorde Netflix sitt største prishopp i USA noensinne. - Vil gå ut over det norske publikummet, spår ekspert.

16.01.19 09:07

Aldri før har Netflix økt prisene mer i USA enn tirsdagens byks fra 11 dollar til 13 dollar på sitt mest populære abonnement.

Resultatet ble en umiddelbar økning på Nasdaq ved børsåpning. Ved 19-tiden hadde aksjen gått opp 6.61 prosent til 20,95 dollar.

Nå tror kommunikasjonsrådgiver og mediekommentator Hans-Petter Nygård-Hansen på konsekvenser for de norske Netflix-prisene.

- I en priskrig er det alltid noen som må betale, og det ender som regel med å bli oss forbrukerne. Jeg tror vi som alle andre må regne med en prisstigning her. Det er tross alt ikke første gangen Netflix har valgt å skru opp prisen her til lands, sier Nygård-Hansen til Nettavisen.

For øyeblikket koster et standard abonnement på den populære strømmetjenesten 109 kroner i måneden. Men vil man kunne få underholdningen på flere skjermer samtidig, og att på til i 4K-kvalitet, må man ut med 139 kroner i måneden.

Les også: Disse kodene åpner hele Netflix-arkivet ditt

Strømmekrig

SPENT: Kommunikasjonsrådgiver og mediekommentator Hans-Petter Nygård-Hansen tror Netflix-prisene kommer til å stige også i Norge, men er spent på om strømmetjenesten vil fylle på med innhold. Foto: Ingar Næss

Årsakene til bykset i USA tror kommunikasjonsrådgiveren kommer av den pågående strømmetjeneste-krigen.

- På den ene siden har man strømmeaktørene som overbyr hverandre for å sikre serier som gjør at man holder på kundene. På den andre siden har man de enorme investeringene som strømmeaktørene gjør ved å skape sitt eget unike innhold, forklarer Nygård-Hansen.

Han mener også at det økende antall av abonnement kontra salg kan gi grunn til bekymring

- Her er det alltid en balansegang. Hvor langt kan man strekke den strikken per abonnement? For min egen del sitter jeg nå og abonnerer på 30 forskjellige tjenester, men spørsmålet er hvor mange man kan ha før det sier stopp. På et tidspunkt blir det jo for dyrt, sier Nygård-Hansen.

Les også: Netflix vil ha slutt på «The Bird Box Challenge»

Kan føre til mer deling

Med diverse andre strømmaktører allerede godt etablerte på det norske marked, som HBO, Amazon Prime, DPlay og TV 2 Sumo, håper han nå at Netflix innser at kunden ikke har råd til å sitte med flere abonnementer.

- Norge er allerede et av landene hvor man får minst igjen for pengene på Netflix, med tanke på antall serier og filmer for prisen man betaler. Dermed kan man jo håpe de sper på med for eksempel mer nordisk innhold, som er veldig populært i Skandinavia, foreslår han.

Om ikke kundene føler en eventuell prisvekst er rettferdiggjort ser Nygård-Hansen for seg flere mulige utfall.

- Det kan i verste fall føre til at flere kunder deler kontoene sine med hverandre i enda større grad. Andre kan finne på å kjøpe seg en VPN-tjeneste for å kjøpe billigere abonnement i andre land, forteller han videre.

Likevel tror han Netflix kommer til å holde et godt øye med bruksmønsteret i månedene framover.

- Ser de at grafen på brukere går sakte ned, kan de kanskje fylle på innhold. De sitter ikke med en magefølelse i Netflix - de går etter en dokumentert «datafølelse», sier Nygård-Hansen.

Les også: Strim: Ny streamingtjeneste forsøker å erstatte TV-pakken din hjemme

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Netflix

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag