NA24.no

Ekspertene tror Iceland vil få iskald mottakelse i Norge


FROSSENMAT: Iceland etablerer seg i Norge til sommeren, og spesialiserer seg på sunn frossenmat. 
FROSSENMAT: Iceland etablerer seg i Norge til sommeren, og spesialiserer seg på sunn frossenmat.  Foto: Iceland
Sist oppdatert:
Dagligvareeksperter tviler på at Iceland vil lykkes i Norge. - Denne satsingen er en halsbrekkende gjerning, sier Odd Gisholt.

- Iceland har ingen sjans hvis de ikke får mange etableringer i Oslo. Det vil dessuten være vanskelig å få tak i gode drivere av butikkene deres. De beste er allerede hos Rema, Kiwi og Extra, sier dagligvareekspert Odd Gisholt til Nettavisen.

Dagligvarekjeden Iceland kunngjorde i forrige uke at de vil åpne opp butikker i Norge innen sommeren og blir dermed det fjerde dagligvarekonsernet i Norge. 

Les også: Ny dagligvarekjede prøver seg i Norge

- Håpløst

Gisholt, som har fulgt det norske dagligvaremarkedet tett i lang tid, er skeptisk til at nykommeren vil lykkes.

DAGLIGVAREEKSPERT: Odd Gisholt

- Jeg tror det blir vanskelig. Uten et dusin etableringer i Oslo relativt raskt, er det håpløst. Denne satsingen er en halsbrekkende gjerning, sier Gisholt. 

I løpet av de siste ti årene har en rekke dagligvareaktører prøvd seg og forsvunnet ut av markedet igjen, som Lidl og Ica. Enda mer nylig har nettaktører som Marked.no og Brødboksen.no gått konkurs.

Gisholt tror det svært sannsynlig at Iceland forsvinner ut av Norge igjen.

- Alternativt kan det hende at de fortsetter, men er veldig små.  De trenger både beliggenheter, kapital og engrosfunksjoner. Det har de ikke ennå, sier han.

Les også: Disse produktene kan du kjøpe på Iceland i Norge

Venter elendige betingelser

Daglig leder Karl Munthe-Kaas i Kolonial.no, og leder for en av de få utfordrerne i norsk dagligvarebransje, er heller ikke optimistisk på Icelands vegne.

- Jeg tror de vil få kjempeproblemer. Iceland vil få elendige betingelser fra de norske leverandørene, slik alle andre som har forsøkt seg i dette markedet før har fått. I tillegg vil det være vanskelig å få inn frossenvarene deres, de vil slite med tollmurene, sier han til Nettavisen.

UTFORDRER: Karl Alveng Munthe-Kaas, gründer, medeier og daglig leder i Kolonial.no

Han sier at de store dagligvarekonsernene, Norgesgruppen, Coop og Rema 1000, får kjøpe varene fra leverandører som Tine, Nortura, Coca-Cola, Carlsberg og Orkla, mye billigere enn små aktører.

Netthandelen Kolonial.no har løst dette med å inngå innkjøpssamarbeid med Rema 1000. 

Han tror Iceland må gjøre noe liknende hvis de skal ha en sjanse. 

- Ja, jeg tror det. Noe annet ville vært veldig rart. Vi var avhengig av å samarbeide med Rema for å få likere betingelser. Ellers hadde vi aldri overlevd, sier Munthe-Kaas.

- Blir dyrt

Seniorøkonom Jostein Skaar i Oslo Economics tror også Iceland vil få det tøft.

- Det er ikke noe annet å gjøre enn å ønske Iceland lykke til, men jeg tror de står overfor store utfordringer knyttet til forhold som innkjøpsbetingelser og tilgang til lokaler, sier han til Nettavisen.

Skaar har nylig skrevet en rapport om konkurrensesituajsonen i norsk daglivare.

Han tror Iceland er avhengig av investorer som er villig til å tape mye penger for å lykkes.

- Det er nødvendig at de holder lenge ut og taper nok penger til å etablere seg i Norge. Først da vil de få innkjøpsbetingelsene som er nødvendige for at de skal bli lønnsomme, sier Skaar.

- Må løses

Tidligere Coop-topp og Nortura-sjef Geir Olav Opheim er med på å starte opp Iceland i Norge. Han medgir at selskapet har visse utfordringer. 

GEIR OLAV OPHEIM tror og håper at Iceland-produktene vil bli populære blant nordmenn.

- Vi er avhengig av at det ikke er for store forskjeller i ting som innkjøpspriser. Det må jevnes ut. Dette er en problemstilling som bare må løses, sier Opheim til Nettavisen.

Les også: – Forbrukerne betaler for mye for maten

Han påpeker imidlertid at kun en tredjedel av sortimentet i dagligvarebransjen er utsatt for toll.

- På resten av sortimentet har vi gode innkjøpsbetingelser gjennom Iceland Food, som kjøper fra internasjonale aktører. Her vil innkjøpsprisene våre nok være like lave som hos våre konkurrenter, sier Opheim.

- Bedre enn Ica

Han mener uansett at Icelands unike storsatsing på frossenvarer gjør dem mindre sårbare enn Ica og Lidl, som konkurrerte mer direkte med de store kjedene.

- Hvis du har klin likt sortiment, blir du mye mer utsatt ved like innkjøpspriser. Store store deler av sortimentet vårt er annerledes og vi klarer å konkurrere på det, sier han. 

Opheim har allerede indikert at han sliter med å få tak i butikklokaler ettersom de tre store dagligvarekonsernene har sikret seg enerett. Det har imidlertid de tre konsernene alle nektet for.

- Nå åpner vi to butikker. Vi vet at det ikke blir gullbutikk av det, men nå setter vi opp systemet og er snart klar for en utrulling og vekst. Nå skal vi få opp nok butikker til at de får kritisk masse, sier han.

Se video: Fem ting ansatte ved hurtigmat-kjedene sier du aldri må bestille:

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere