Gå til sidens hovedinnhold

Eksplosjon av bloggere som vil ha gratis hotellopphold her

Bloggere ønsker seg gratis hotellopphold mot promotering på sosiale medier. Dette svarer The Thief på forespørslene.

Da influenceren Elle Darby skrev til et hotell i Dublin og ba om gratis opphold mot promotering på sosiale medier, fikk hun et klart og tydelig nei fra hotellet.

Dette endte i en PR-krig mellom Darby og hotelleieren, som igjen førte til at begge parter fikk både nye følgere - og nye fiender.

LES OGSÅ: Sophie Elise: - Jeg føler meg angrepet

- Det har eksplodert

Hotelleieren ved hotellet i Dublin reagerte på Darbys forespørsel og ba henne svare på spørsmål som «hvem skal betale for stuepikene som vasker rommet ditt?»

Men til tross for hans reaksjon, vet vi at slike forespørsler, hvor såkalte «influencere» mottar gratis varer og tjenester mot promotering, har blitt relativt vanlig i dag.

Les også

Blogger ba om gratisopphold - fikk overraskende svar

Siri Løining, pressesjef i Petter Stordalens luksushotell «The Thief» i Oslo, er i alle fall godt kjent med forespørsler fra bloggere og influencere om å få gratis hotellopphold mot promotering på sosiale medier.

Løining har vært med siden hotellets oppstart i 2013, og opplever en økning i slike forespørsler fra år til år.

- Jeg får daglig henvendelser om dette fra bloggere og influencere fra hele verden. Det har eksplodert, sier Løining til Nettavisen.

Klar policy

Løining forteller at The Thief, som er et Choice-hotell, har en klar policy på at de ikke bytter hotellopphold mot promotering eller omtale på blogger og sosiale medier.

- Det finnes imidlertid noen unntak, men da er det fordi profilen passer godt til hotellet, for eksempel at vedkommende har spesiell interesse innenfor kunst, design og mat.

Blant de norske profilene som har fått gratis opphold på The Thief det siste året, finner vi Reinert K. «Ray Kay» Olsen, filmregissør og fotograf, supermodell Sophia Lie, designer Marthe Kveli Valeberg og fotograf Olav Stubberud.

Det største flertallet av de daglige henvendelser fra bloggere og influencere, blir altså avslått.

- Noen ganger tilbyr vi i stedet en hyggelig pressepris, hvor vedkommende får oppleve hotellet og står deretter helt fritt til å gjøre anmeldelsen. Da har det betalt for eget opphold og står helt uten føringer, noe som igjen fører til en mer genuin omtale, mener Løining.

- Mye støy

Løining er imidlertid klar over at en rekke av deres konkurrenter tilbyr gratis opphold mot omtale, men er usikker på hvilken effekt de har av det.

- Vi har aldri jobbet på den måten, og jeg tror ikke på det. I stedet tror jeg på å skape en god opplevelse for kundene våre, slik at de kommer tilbake. Det er så mye støy i markedet nå, og vanskelig for kundene å vite hva de skal tro på.

Fordi antall forespørsler om gratis hotellopphold øker, tror Løining at bransjen må være tydelige på hvordan man skal jobbe med dette videre.

- Vi har opplevd at de som har tatt kontakt med oss har blitt sure når vi sier nei til gratis opphold. «Vet du ikke hvem jeg er?» kan noen si. Veldig mange har liksom blitt sin egen anmelder og ønsker å leve av det. Men dette har The Thief vært tydelig på hele veien: Vi tror på troverdig markedsføring, ikke kjøpt og betalt reklame, avslutter Løining.

- Veldig mange henvendelser

Ansvarlig for sosiale medier i hele Choice-kjeden i Norge, Takin Kroop, bekrefter at de opplever en økning i antall forespørsler fra bloggere og influencere.

- Vi får veldig mange henvendelser. Noen svarer vi på sentralt, mens andre sendes videre til hotellet som selv tar en avgjørelse på hvorvidt det er relevant og ønskelig, sier Kroop.

Det varierer veldig fra hotell til hotell hvorvidt de takker ja til slike henvendelser, forteller Kroo.

- Mange influencere tar også kontakt med hotellene direkte. Vår jobb sentralt blir da å bistå med regelverk rundt merking av innhold, sier Kroop, og avslutter:

- Dette er et nytt, men veldig spennende felt, og vi jobber med å utvikle en policy for hvordan vi skal jobbe med dette. Influencere og bruk av sosiale medier er ganske nytt i markedsføringssammenheng, men i Nordic Choice har vi en kultur for å prøve ut nye ting.

Kommentarer til denne saken