NA24.no

Ektepar ba om hjelp etter denne annonsen. Det kom de til å angre på.

ANNONSE LAGET TRØBBEL: Det groveste i saken er den påkjenningen ekteparet har opplevd, sier advokat Petter Rysst, som representerer ekteparet i striden med Vest Kredittsystemer. Rukbrikkannonsen på bildet var utgangspunktet for konflikten.
ANNONSE LAGET TRØBBEL: Det groveste i saken er den påkjenningen ekteparet har opplevd, sier advokat Petter Rysst, som representerer ekteparet i striden med Vest Kredittsystemer. Rukbrikkannonsen på bildet var utgangspunktet for konflikten. Foto: Magne Turøy
Sist oppdatert:
Denne vesle annonsen ledet til krav på 353.504 kroner.

(BA): Nå føler begge parter seg som offer i konflikten.

Ekteparet i 60-årene hadde dyre forbrukslån og ba om hjelp til refinansiering. Det kom de til å angre dypt på.

Det hele startet med at kvinnen i 60-årene så en rubrikkannonse i BA.

«Dyre forbrukslån?» og «Vi hjelper deg til en bedre hverdag», leste hun.

At hun deretter ringte mobilnummeret i annonsen, angrer hun fælt på.

– Det dummeste vi noensinne har gjort, sier ektemannen.

– Forferdelig. Et helt år med påkjenninger, sier konen.

Av hensyn til familien ønsker de ikke å stå frem med fullt navn og bilde.

– Hjalp barna våre

Denne uken møtte ekteparet i Fjell og Øygarden Forliksråd, fordi de ble klaget inn av Vest Kredittsystemer AS (VKS), ved eier og daglig leder John Steve Knutson.

Førde-selskapet la frem et samlet krav på 353 504 kroner, mens ekteparet ikke er villige til å betale mer enn åpningsgebyret på 2990 kroner.

– Poenget med å gå til VKS var å få gjelden til flere kredittkortselskap inn i et refinansiert boliglån for å oppnå lavere rentebelastning. Boligen deres hadde steget i verdi.

– Refinansieringen skulle gjøre at de fikk gjort opp den utestående kredittkortgjelden, sier ekteparets advokat, Petter Rysst.

I utgangspunktet vegret de seg for å gå direkte til lokalbanken, fordi det er små forhold der de bor, utdypet han. Rysst vektlegger at de aldri har misligholdt kredittkortgjelden som på daværende tidspunkt var over 860 000 kroner.

– Klager lyktes ikke på noe tidspunkt å refinansiere gjelden i henhold til hans mandat, poengterer Rysst.

– Hvorfor hadde dere så stort forbrukslån?

– Fordi vi har hjulpet barna våre i en vanskelig situasjon, svarer kvinnen i 60-årene.

75 prosent i provisjon

I oppdragsavtalen, som er signert av begge parter, står det at veiledende timesats for oppdraget er 698 kroner.

I neste avsnitt står det at honorar i «gjeldssaker med inkassosaker» settes provisjonen til 75 prosent.

Av fakturaen fra VKS fremgår det at klager har nedforhandlet gjeld i næringsoppgaven og krever 75 prosent av grunnlaget på 431 249 kroner.

Rysst påpeker at Knutson ikke hadde mandat til å nedforhandle næringsgjeld i ektemannens foretak. Det har dessuten aldri vært et krav om tilbakebetaling av denne gjelden fra 2006, fordi ekteparet har ytt motytelser for dette lånet.

Næringsgjelden er dessuten foreldet, understreker Rysst.

– Ettersom næringsgjelden ikke er en inkassosak, hvordan kan du da påberope deg 75 prosent provisjon, Knutson?

– Gjeldsproblematikk er levende saker og dette var ingen A4 lånekunde. Jeg kunne sikkert skrevet om kontrakten for å dekke alle eventualiteter, svarer Knutson på telefon til BA.

– Typisk utnyttende

– Poenget er at næringsgjelden var oppført i ligningen og sto i veien for refinansieringen, sier han videre.

Knutson forklarer at han gjorde en stor jobb med å få verifisert om gjelden var reell.

Da det viste seg at fordringshaver ikke hadde et krav mot foretaket, sørget han for at foretakets regnskapsfører fikk slettet gjelden og korrigert næringsoppgaven, opplyser Knutson.

– Dermed fikk de vesentlig mindre samlet gjeld og jeg har rett på provisjonen, sier Knutson.

Han hevder at ekteparet ville fått inkassobyråene på nakken om det ikke var for hans innsats.

Fakta: Gjeldsrådgivning

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Du kan søke om økonomisk rådgivning hos kommunen dersom du:

  • Opplever en situasjon preget av mangel på økonomiske ressurser til å dekke nødvendige behov.
  • Får vanskeligheter med å betale regningene dine eller problemer med å betale tilbake gjelden din.
  • I forbindelse med søknad om økonomisk stønad til livsopphold.
  • Hva slags hjelp kan du få?
  • Kommunen/Navkontoret kan hjelpe deg å sette opp et budsjett. Er utgiftene større enn inntektene, vil du få råd om hva du bør gjøre for å balansere dette.
  • Å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din: sette opp husholdningsbudsjett og finne ut hvordan du kan få mindre utgifter.
  • Skrive søknad om utsettelse av betaling.
  • Hjelp i kontakt med og oppfølging av aktuelle kreditorer.
  • Hjelp til å søke gjeldsordning.
  • Opplysninger om rettigheter og plikter.
  • Kontakt med namsmannen.

Dette gjorde også advokaten hans, Gunnar Angaard, et nummer av i forliksrådet.

– De hadde betydelig kredittgjeld fordelt på 15 kredittpunkter. De er trygdede og har ikke høy inntekt. Slike folk har ikke sjanse til å få lån i banken, sa Angaard.

– Det ble gjort et skikkelig stykke arbeid over tid. Overraskende viste det seg at ekteparet tok ryddejobben med seg til sin lokale bankrådgiver og fikk lån. I beste fall er det umoralsk, men også lovstridig slik vi ser det, sa Angaard.

– Litt typisk utnyttende å vente til jobben er gjort, og så si at det som er gjort ligger utenfor avtalen, fortsatte Angaard.

Intet forlik

Knutsons advokat mener ekteparet må bære risikoen for at de eventuelt ikke har oppfattet hva dette gikk ut på, og at de ikke kan unndra seg honorarforpliktelsen.

Avstanden mellom partene var så stor at forliksrådet så seg nødt for å innstille saken.

Begge parter vurderer nå rettslige skritt.

– Trasig at vi kom i en slik situasjon. Vår jobb er jo å hjelpe folk, sier Knutson.

Les flere saker på BA her


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere