NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,83

Ekteparet fikk «skjennebrev» fra Posten - de skyldte dem én krone

Foto: Torgeir Bråthen, Nordlys
Sist oppdatert:
Posten: Rett skal være rett.

Anne Grete Stave og Kjell Arne Opsjøn skjønte først ikke hva det dreide seg om da de fikk «skjennebrevet» fra Posten.

– Vi måtte lese gjennom flere ganger før vi skjønte hva det var. Men da vi så vedlegget med fotografier av forsendelsen vår, begynte det å demre, sier Anne Grete Stave til Nordlys.

De hadde betalt ei krone for lite i porto for et brev med dokumenter de hadde sendt, og nå risikerte de «straff» hvis dette gjentok seg. Posten Norge AS presenterte et regnestykke som viser at feilfrankeringen innebærer et ekspedisjonsgebyr på 64 kroner, og at det med den manglende kronen i porto dermed blir en total sum på 65 kroner å betale, med frist i dag. Imidlertid slipper paret i første omgang unna med en advarsel.

«Vi har valgt å sette denne fakturaen i null, men for at du neste gang skal frankere din post riktig henviser vi til våre pristabeller», lyder det.

Tar det med en god latter
– Hvordan reagerte dere på dette brevet fra Posten?

– Med sjokk og vantro! Nei, vi reagerte med latter. Det er litt morsomt å se hva den ene lille kronen har kostet Posten i administrasjon, ekspedisjon og utsendelse. Vi har forståelse for at de sier fra når det er feil, men det virker litt meningsløst beløpet tatt i betraktning.

Stave sier hun brukte den digitale kjøkkenvekten til å veie brevet, og kom fram til at 14 kroner var riktig porto.

– Dette var ikke noe forsøk på svindel, bedyrer hun smilende. Vi skulle gjerne ha betalt den kronen som manglet.

Hun beklager også at de har vært sånn til bry for Posten.

– Dette skal ikke gjenta seg. Det lover vi på tro og ære. Vi får heller kjøpe ny kjøkkenvekt, ler samboerparet.

Posten: Rett skal være rett
Informasjonsdirektør Mads Yngve Storvik i Posten Norge har forståelse for at paret i Finnfjord finner det noe merkelig at Posten bryr seg så mye om at det var betalt ei krone for lite i porto.

– Ei krone høres ut som en fillesak, det skjønner jeg godt, men et eller annet sted setter vi grensen. Hadde det vært mindre enn ei krone, så hadde vi ikke sendt ut dette brevet til dem, sier Storvik til Nordlys.

Tar stikkprøver
Han sier Posten har faste rutiner for å ta stikkprøver av brev og pakker for å sjekke om det er betalt riktig porto, og at det så sendes ut varsel i de tilfellene det er avvik. Hvor mange slike stikkprøver og brev som sendes ut i løpet av et år har han ikke oversikt over.

– Vi gjør ikke dette for å ta folk, men enkelte ganger kan det være store beløp det er snakk om, sier Storvik.

Og dessuten er det prinsippet om at rett skal være rett.

– Vi gjør ikke dette for å være vanskelig, men hvis en pakke melk i butikken koster 15 kroner, så får du den ikke for 14 kroner. Hadde butikken holdt på slik, så hadde det gått dårlig i lengden, sier Storvik.

Ikke ment som pekefinger
Informasjonsdirektøren håper ikke at Finnfjord-paret tar saken ille opp.

– Jeg håper ikke de er sure og sinte på Posten, men at de fortsatt vil bruke oss. Jeg håper at brevet er formulert slik at det ikke oppfattes som en ubehagelig pekefinger, men som en hyggelig påminnelse om at man passer på å betale riktig porto neste gang, sier Mads Yngve Storvik.

Les flere saker i Nordlys her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere