Elbiler gir millionsmell

SJEF: Den nye Bastø Fosen-direktøren, Øyvind Lund, ønsker at også elbilene skal betale for seg.

SJEF: Den nye Bastø Fosen-direktøren, Øyvind Lund, ønsker at også elbilene skal betale for seg. Foto: Tom Arild Dahl (Gjengangeren)

Hver måned bokfører fergeselskapet Bastø Fosen et stort økonomisk tap fordi de må frakte elbiler gratis.

19.09.14 11:26

Da Øyvind Lund gikk fra en trygg jobb de siste ti årene i Norsk Gjenvinning for å bli sjef for Bastø Fosen, regnet han ikke med at miljøtanken skulle gi ham nye bekymringer, skriver Gjengangeren.

- Bastø Fosen går glipp av betydelige billettinntekter ved at vi ikke kan ta betalt for elbiler på strekningen Horten–Moss. Antallet elbiler stiger måned for måned, sier han og forteller at det nå dreier seg om cirka 1000 biler per måned.

Han vil ikke kommentere tapet i kroner og øre, men når gjennomsnittsprisen for en personbil er rundt hundre kroner pr. tur forstår man at det blir penger av det.

8.300 elbiler
- Det merkes når vi ved utgangen av august i år har fraktet 8.300 biler uten å kunne ta betalt for disse. Rundt tusen biler i måneden er langt høyere enn vi regnet med, sier han og legger til:

- Om det er ille, så er det for rederiets del verre at antallet elektriske biler er økende. Alle forhåpninger og forventninger om 2014-trafikken blir gjort til skamme, sier han.

«PROBLEM»: Biologistudent Andrea Bugge valgte elbil «på grunn av miljøet og fordi det sparer meg penger», som hun sier. Foto: Tom Arild Dahl (Gjengangeren)


Les også:
Så populær at den skaper problemer

250 % økning
Han forteller at trafikkstatistikken for ferjesambandet Horten-Moss viser en svak økning i forhold til i fjor.

- Vi har hittil i år hatt en økning på en prosent, mot 0,4 prosent året før, men det hjelper ikke når de totale driftskostnadene øker mer. Og at økningen på antall elbiler i år kontra i fjor er på 250 prosent, sier Lund og forteller at de jobber med forbedringer og effektivisering for å bedre tallene.

Gangbro
- Der er for å spare penger at dere har kuttet ut gangbro og tårnene i Horten og Moss?

- Hovedårsaken til denne endringen er at to av ferjene uansett ikke kan bruke tårnene og vi ønsker en forutsigbarhet for alle passasjerer. Derfor har vi innført samme rutine ved ombord- og avstigning på alle fartøyene.

- Vi har også opplevd utfordring med uforutsigbar drift av gangtårnene.

- Det er bare Horten-Moss av alle ferjesamband i Norge som har benyttet gangveistårn, sier han.

Ja, men så er det jo heller ingen samband som har så stor trafikk som dere. Og som fra 2017 vil kreve minst fem ferjer i størrelsen som gjør at gangvei-tårnene og påstigningen fra siden kan brukes uten problem.

Har levert
- Når det gjelder 2017– 2026-konsesjonen så vil vi ikke kommentere den nå.

- Det er Statens vegvesen som i øyeblikket jobber med den og som skal avgjøre tildelingen seinere i år. Det eneste jeg kan si er at vi har levert en søknad etter konsesjonsbetingelsene, sier han.

Les også:Går til kamp for gangtårn
Les også:
Ute av kurs

Mens Bastø Fosen venter på en eventuell konsesjonstildeling for de neste ti årene for seg og sine 200 ansatte, er det også andre muligheter. Men rederiet ønsker ikke å kommentere muligheten som er når et ferjesamband i Sør-Trøndelag nå har fått tillatelse til å ta betalt for ferjetransport av elbiler.

- Vi forholder oss til de rammer som gjelder her, sier Lund.

Les flere saker i Gjengangeren


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.