NA24.no

Elsker å skrive om seg selv

Foto: Stian Lysberg Solum (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Fusjonspartnerne i Media Norge er norgesmestere i å skrive om seg selv.

Medier er opptatt av andre medier, både innlands og utenlands. Derfor er det kanskje ikke så overraskende at det har vært mange skriverier om Media Norge-fusjonen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Stort antall
Ifølge et søk Retriever har gjort på oppdrag for NA24 Propaganda er fusjonspartnerne de ivrigste blant landets største aviser til å skrive om fusjonen. Det er med forbehold at man ser bort fra bransjestedene NA24 Propaganda, Kampanje og Dagens Næringslivs (DN) Etter Børs - 107 artikler om Media Norge i perioden, som alle skriver om media.

Les også: Schibsted svir av 1,7 mrd.

Så langt i år har ti av landets største aviser skrevet 431 artikler om fusjonen. Nettstedet du nå besøker har i samme periode publisert 193 artikler om fusjonen, ifølge Sesam.

Og mesteren er
Blant fusjonskameratene er det Aftenposten som har gått i bresjen og har så langt i år publisert 67 saker om fusjonen. Deretter kommer Bergens Tidende med 54 artikler, Adresseavisen - nå ute av fusjonen, men fortsatt eid av Schibsted - 49 artikler, Stavanger Aftenblad 43 artikler og Fædrelandsvennen med 33 artikler.

- Det er en helt normal nyhetsmessig vurdering. Saken angår strukturen i norsk presse, og det har skjedd mye på nyhetsfronten og dermed har vi fulgt saken fra kapittel til kapittel. Og jeg synes ikke det er så veldig overraskende at vi har dekket saken fyldig og grundig, sier sjefredaktør i Aftenposten, Hans Erik Matre, til NA24 Propaganda.

Les også: Schibsted mektige uansett

- Du har selv vært aktiv i debatten rundt fusjonen og har gjennom intervjuer og kronikker ytret ditt standpunkt til fusjonen. Hvor mye tror du det har påvirket prioriteringen i dekningen?

- Ikke i det hele tatt. Vi har dekket denne journalistisk på en helt vanlig måte og kanskje vært ekstra rause med å slippe til de kritiske på kommentarplass. Poenget for oss i denne saken er å fortelle leserne hva som skjer. Det har vært utfordrende

Ikke propaganda
Det betyr at fusjonspartnerne så langt i år har skrevet 197 artikler. Tar vi med Schibsted-avisen VG og Adresseavisen i regnestykket beløper det seg til 262 saker om fusjonen. Altså langt med enn halvparten av artiklene som har dukket opp i søket Retriever har gjort for NA24 Propaganda.

Likevel mener sjefredaktør i Stavanger Aftenblad Tom Hetland at det ikke dreier seg om kampanjejournalistikk.

- Da må man analysere innhold og vinklingene i disse artiklene. Det at DN er klart størst i dekningen sier at det er en stor sak i og med at dette er en avis som definerer seg selv som en finansavis. Jeg tror ikke dekningen har med at avisene er kontrollert av Schibsted, men at det er av interesse i de forskjellige regionene og at det er den viktigste grunnen til å skrive om det, sier sjefredaktøren til NA24 Propaganda.

Les også: Fortsatt nei fra Medietilsynet

Viktige nyheter?
At mediene skriver om medier er ikke et nytt fenomen. Men betyr det at Media Norge er en så viktig nyhetssak at den fortjener så pass med omtale i nyhetsavisene.

- Det er jo bokstavelig talt nærliggende. Det er det som angår en selv her i livet som er det viktigste for de fleste, og da er det ikke rart at denne fusjonen opptar mediene. På den andre siden er jo dette største transaksjonen i medie-Norge i det siste og da blir det en stor sak som fortjener medieoppmerksomhet, sier medieviter Johann Roppen til NA24 Propaganda.

- Men Hetland, hvorfor skriver dere så mye om Media Norge?

- Jeg synes saken er ganske viktig, for dette er jo aviser som er sterke og dominerende i sine regioner. Dessuten er det den største avisfusjonen som man har hatt her til lands. Samtidig er det en sak med mange sider som Medietilsynet og det politiske prinsipielle, og forskjellige forviklinger med aksjetransaksjoner ikke minst her i Aftenbladet, sier Hetland og humrer før han legger til:

- Saken har mange sider, men har nok ikke det samme omfanget som Yssen/Valla-saken.

Les også: Schibsted kupper Aftenbladet

Store nyheter
Om medienyheter er store nyheter er noe uvisst, men ifølge Matre i Aftenposten er Media Norge en for stor sak til å tone ned.

- Det er klart at journalister skal være ekstra på vakt når de skriver om egen bransje. De kan ha tendens til å overfokusere. Samtidig er det norske folk mediekonsumenter og nyheter fra mediebransjen opptar folk. Diskusjoner om strukturer i bransjen er kanskje ikke det som skaper jubel foran aviskiosken. Men Media Norge har det vært stor interesse rundt, slår Matre fast.

Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Adresseavisen eier til sammen 40 prosent av NA24. Flere av artiklene som er publisert på NA24 Propaganda er skrevet av journalister i disse avisene, og noen ganger i samarbeid med Propaganda-redaksjonen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere