NA24.no

En 50 kvadratmeters godteriavdeling skal øke lekebutikkens omsetning

ÅPNER GODTEBUTIKK: Torsdag åpner Chitussi en 50 kvadratmeter stor godteriavdeling i Brio-butikken. - Men vi vil fortsatt ha rundt 250 kvadratmeter med leker, og det er det som vil være vårt hovedfokus.
ÅPNER GODTEBUTIKK: Torsdag åpner Chitussi en 50 kvadratmeter stor godteriavdeling i Brio-butikken. - Men vi vil fortsatt ha rundt 250 kvadratmeter med leker, og det er det som vil være vårt hovedfokus. Foto: Lone Martinsen (Fremover)
Helsesøster: - «Godteland» vil ikke påvirke barnefedmen i Narvik.

Førstkommende torsdag åpner lekebutikken Brio på Amfi Narvik en godteriavdeling kalt Godteland Narvik, skriver Fremover.

Bakgrunnen er nedgang i salg av leker.

Må tenke nytt
Daglig leder Robert Chitussi forteller at han har hentet ideen fra en Brio-butikk i Ålesund.

- De merket at de hadde nedgang på salg av leker og ønsket å øke omsetningen. Derfor startet de et samarbeid med kjeden Godteland, forklarer han, og legger til at butikken har hatt gode erfaringer med det.

Større kundegruppe
Den samme nedgangen i omsetningen gjelder for Brio i Narvik.

- Det går jo rundt, men hele kjeden merker en svak nedgang på omsetningen. Det vil vi gjøre noe med, og må derfor tenke nytt, sier Chitussi.

Han håper nå de også kan utvide kundegruppen, og håper at flere voksne og ungdommer tar turen innom butikken.

Satser på import
Godteland Narvik skal være en 50 kvadratmeter stor avdeling inne i butikken, og skal fokusere på «annerledes» godis.

- Vi kommer ikke til å ha det klassiske godteriet fra blant annet Freia og Nidar. I stedet vil vi satse på importgodis, hovedsakelig fra Sverige, England og USA.

I tillegg skal butikken ha over 250 forskjellige sorter smågodt i løsvekt.

Positivt, men ...
25. august offentliggjorde Amfi Narvik at Brio skal åpne godteriavdelingen.

Siden da forteller Chitussi at han har fått mange positive tilbakemeldinger.

- Det har vært veldig mye positiv respons både på Facebook og inne i butikken, og folk er veldig spente, forteller han.

Men det har ikke bare vært positivt. Blant annet på sosiale medier har folk reagert.

- Det er jo noen som mener vi ikke burde selge godteri i en lekebutikk fordi det allerede er for mye usunne produkter i markedet, forteller Chitussi, men tilføyer at han mener det er et poeng i den negative kritikken.

- Samtidig står folk fritt til å velge selv hva de vil kjøpe.

- Men barn lar seg vel lettere lokke selv om det er usunt?

- Det er sant. Men for det om vi får inn en godtebutikk betyr ikke det at ungene skal spise godteri hver dag. Dette gir heller foreldrene en rett til å velge oss når de skal handle inn lørdagsgodtet.

Mandag stenger Chitussi for fullføre den siste delen av ombyggingen, før han torsdag åpner igjen med ny godteriavdeling.

Helsesøster: - «Godteland» vil ikke påvirke barnefedmen
Helsesøster Sylvia Buyle lar seg ikke bekymre av det nye godteritilbudet.

- Som helsesøster reagerer vi ikke på at andre butikker også får inn en godteriavdeling, sier ledende helsesøster i Narvik kommune Sylvia Buyle.

- Man kan allerede fra før kjøpe godteri i nesten alle butikkene, og jeg tror ikke det vil utgjøre noen forskjell at én butikk til selger godteri, tilføyer hun.

Helsesøsteren tror derfor ikke godteriavdelingen på Brio vil påvirke barnefedmen i Narvik.

Bevisste på kosthold
Buyle er mer opptatt av å veilede barna og foreldrene.

- Her, som i alle andre deler av Helsesøstertjenesten, dreier mye av vår jobb seg om helseopplysning og det å støtte handlingskompetansen til foreldrene, og etter hvert barna. Det er vår jobb å støtte foreldre og barn, samt spre kunnskap om hva som er et godt kosthold.

Hun mener dagens barn og foreldre er bevisste på det.

- Mitt inntrykk er at de fleste vet at godteri ikke skal inngå i vårt daglige kosthold.

Skjult sukker
Buyle er mer bekymret for det skjulte sukkeret og fettet som er i mange av matvarene som blir markedsført som en del av det daglige kostholdet.

- Forskning viser at markedsføring av mat til barn er omfattende internasjonalt og at mesteparten av denne markedsføringen er for produkter som har et høyt innhold av salt, fett og/eller sukker. Maten og kostholdet som markedsføres til barn er i skarp kontrast til det kostholdet som anbefales.

Les flere saker i Fremover

Synes du det er riktig av en lekebutikk og åpne en egen godteriavdeling? Kjør debatt i kommentarfeltet!


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere