Det har vært en tendens de siste årene at antall mobiltelefoner som lanseres øker for hvert år. Det later til å eksistere en overbevisning blant mobilprodusentene at hvert eneste nisjemarked skal få sin egen spesialtilpassede mobiltelefon.
15 nye telefoner på under fem måneder
Så langt i år har bare Sony Ericsson lansert 15 nye mobiltelefoner for det nordiske markedet, melder Amobil, og selskapet har 23 telefoner i butikkene i dag.
Hvis denne trenden fortsetter vil selskapet lansere dobbelt så mange telefoner i 2006 som de gjorde i fjor.
- Det er rett, når vi fikk sterkere finanser for noen år siden begynte vi å investere mer i telefoner og varemerke. Det er det vi nå ser resultatet av, sier visedirektør Jan Wäreby i Sony Ericsson til Dagens Industri.
Nokia er kongen
Da Sony Ericsson startet opp i 2002 hadde selskapet bare fem telefoner å vise til.
Den svensk-japanske produsenten er likevel ikke den mest aggressive produsenten på markedet. Nokia har 55 telefoner som enten er på markedet eller som er lansert.
Les flere IT-saker på våre IT-sider.
