NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
(Photos.com)

En mobil eksplosjon

Sist oppdatert:
Vi snakket i 6,8 milliarder minutter i mobiltelefon i 2005.

Mens stadig færre har og bruker fasttelefon, øker mobilbruken kraftig.

I dag la Post- og teletilsynet frem telestatistikken for 2005. 18 prosent av norske husstander har nå ikke fastabonnement, og nedgangen var på to prosent i 2005 i forholde til 2004. Toppen var i 1998 med 2.475.490 abonnement.

Samtaletiden faller mye
Dette i seg selv er ikke drastisk, men bruken av fasttelefon er derimto drastisk på vei ned. Mens vi i 2004 snakket 19,35 milliarder minutter i fasttelefonen, var tallet i 2005 kun 15,85 milliarder minutter. Det er en nedgang på 18 prosent, men nedgang i bruken av oppringt internett må ta en betydelig del av skylden.

Nedgangen er størst i privatmarkedet, der det har falt med hele 19 prosent.

Dette har også ført til at inntektene fra fasttelefoni har falt med 8 prosent for teleselskapene.

Det ser derimot ut til at kundene nå har fått øynene opp for bredbåndstelefoni. Mens det var 47.857 bredbåndstelefoniabonnement i Norge i 2004, var tallet 186.972 i 2005. Dette er en økning på ikke mindre enn 291 prosent.

Kraftig mobiløkning
Når det gjelder mobiltelefoni er det også på kraftig oppgang. Vi har nå 4.754.453 mobilabonnement i Norge, noe som gir en mobilpenetrasjon på 102,5 prosent – altså har hver eneste norske statsborger (inkludert nyfødte) i gjennomsnitt 1,025 mobilabonnement. Dette er en økning på 6 prosent. Av disse abonnementene er det en del som blant annet brukes i alarmer.

Stadig flere velger å benytte andre aktører enn Netcom og Telenor. I 2005 var det 19 prosent av abonnementene som kom fra andre aktører, mens det var 16,9 prosent i 2004 - og i 2000 var det kun 7,9 prosent.

Bruken øker likevel betydelig mer enn antall abonnement. Vi snakket i 5.637.000.000 minutter i mobil i 2004, mens vi i 2005 økte dette med 21 prosent til 6.809.000.000 minutter. Mesteparten av denne økningen kommer i ren mobil-til-mobil-trafikk.

Til tross for økning i mobiltrafikken, er ikke dette nok til å kompansere for hele fallt i bruken av fasttelefon, og vi snakker derfor stadig mindre i telefonen.

Flere meldinger
Bruken av SMS øker også fortsatt, og i 2005 var økningen 27 prosent til 4,63 milliarder meldinger – et snitt på rundt 17,7 millioner meldinger hver dag.

MMS-bruken er også på oppgang, men en økning fra 72 til 91 millioner meldinger – en økning på 26 prosent. I 2003 var det bare sendt 19 millioner meldinger. Stadig flere mobiltelefoner med kamera er trolig årsaken.

Økningen i mobilbruk var i 2005 høyere enn den var i 2004.

Stadig flere vil ha bredbånd
Bredbånd er også på kraftig fremgang i Norge. Totalt var det registrert 991.351 bredbåndsabonnement i 2005, noe som er en økning på 48 prosent fra 2004. Ifølge Post- og teletilsynet har nå 44 prosent av norske husstander bredbånd.

Med økning i mobilsektoren, mindre omsetning i fasttelefoni – og flere bredbåndsabonnement med lavere priser er det totalt sett liten vekst i hele telesektoren.

Det er nå totalt 61 tilbydere av fasttelefoni i Norge, opp fra 46 i 2004. Av disse er likevel hele 45 tilbydere av bredbåndstelefoni, opp fra 21 i 2004. Det har også blitt én mindre tilbyder av mobiltelefoni. Det er i alt 22 som tilbyr mobil i Norge.

Bredbåndsaktører har til tross for konsollideringer økt fra 128 til 130.

Post- og teletilsynets tall viser også at Telenors markedsandel blir stadig mindre i det norske markedet, både for privatpersoner og bedrifter, og dette er en andel som synker jevnt hvert år. Teøenor har nå 74 prosent av totalomsetningen i telemarkedet, mens den i 2000 var 91 prosent.

Hele rapporten fra Post- og teletilsynet kan leses her (PDF).

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere