NA24.no

Enda mer reklame på Facebook

Facebook CEO Mark Zuckerberg kunngjør Timeline under konferansen den 22. september 2011 i San Francisco, California.
Facebook CEO Mark Zuckerberg kunngjør Timeline under konferansen den 22. september 2011 i San Francisco, California. Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Legger reklame inn i nyhetsstrømmen.

I høst lanserte Facebook «Tickeren» oppe i høyre hjørne av Facebook-siden som vise alle dine venners aktivitet fortløpende. Nå får «tickeren» også rene kommersielle budskap, melder CNN.

- Jeg føler nå at de går litt for langt i å kommersialisere Facebook. De skal vokte seg for det, sier professor Tor W. Andreassen ved Handelshøyskolen BI til NRK.

- Sosiale nettverk har hatt en suksess fordi det dekker et behov blant private mennesker som vil kommunisere. Nå oppleves denne møteplassen å bli forurenset av kommersialisme. Det er veldig risikabelt, sier han.

Facebooks talsperson i Norden, Jan Fredriksson, forklarer hvordan den nye reklamen blir.

- Det handler om såkalte «sponsored stories», som gjør det mulig for annonsører å skape en ord-til-munn-effekt om sitt produkt via «news feed»en og «tickeren». Disse historiene merkes med «sponset», sier Fredriksson til NRK.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere