NA24.no

Enorm vekst av nettbrett og mobil blant barn

Medietilsynets siste undersøkelse viser at 83 prosent av barn mellom 9 og 16 år har egen smarttelefon, mot 67 prosent for kun to år siden.
Medietilsynets siste undersøkelse viser at 83 prosent av barn mellom 9 og 16 år har egen smarttelefon, mot 67 prosent for kun to år siden.
Sist oppdatert:

Oslo/Stavanger (NTB-Mette Estep): Medietilsynets siste undersøkelse viser at 83 prosent av barn mellom 9 og 16 år har egen smarttelefon, mot 67 prosent for kun to år siden. For nettbrett har bruken vokst med over 20 prosent.

Medietilsynet la fram Barn og medier-undersøkelsene for 2014 på Litteraturhuset i Oslo mandag formiddag. Der ble det vektlagt at foreldre henger etter, mens barn og unges bruk av smarttelefoner og nettbrett har hatt en eksplosiv vekst:

– Det er fortsatt slik at foreldrene viser større interesse for barnas bruk av tradisjonelle medier, som bøker og filmer, enn for deres bruk av internett og dataspill, sier Stian Lindbøl, seniorrådgiver og prosjektleder for Barn og medier-undersøkelsene i Medietilsynet.

Også blant de yngre barna øker skjermbruken. Omtrent hvert tredje barn mellom 5 og 8 år har nå tilgang til eget nettbrett. Det er en enorm økning fra 2012, da bare 3 prosent av barn i denne aldersgruppen hadde eget nettbrett.

Seks av ti i gruppen mellom 12 til 14 år oppgir at de har eget nettbrett. Gjennomsnittsalderen for når barn får sin første mobil ligger nå på 8 år.

Bevissthet

I undersøkelsen oppgir stort sett alle barn i aldersgruppen 9 til 16 år at de har lært om fornuftig bruk av mobil, dataspill og internett. Sammenlignet med tilsvarende undersøkelse fra 2012 er det flere i 2014 som oppgir at de sjekker flere nettsider for å undersøke om informasjon er sann. Det er betydelig færre som deler passordene sine med foreldre og venner, og det er flere som melder fra om noe de har opplevd på internett enn før.

Samtidig er det hele 21 prosent i aldersgruppen 13-16 år som sier at de i løpet av det siste året har videresendt bilder og videoer av andre uten at de har sagt ja til det. Dette er en økning fra 13 prosent i 2012. Blant jenter er det en liten, men jevn vekst i andelen som sier at de har sendt nakenbilder av seg selv på mobil eller nett, fra 3 prosent i 2010 og 4 prosent i 2012 til 7 prosent i 2014.

Langt flere barn og unge i alderen 9 til 16 år svarer nå at de tror de blir påvirket av innholdet i alt de konsumerer via skjermene og at også tidsbruken påvirker dem. Samtidig mener to av tre at de selv bruker passelig med tid på de ulike aktivitetene i livet sitt.

– Én av effektene den økte bruken har fått, er at flere barn leser nyheter daglig på mobil eller nettbrett, sier Lindbøl.

Nervøse foreldre

Blant de voksne i undersøkelsen oppgir halvparten at de er redde for at barnet skal bli kontaktet av en voksen som ønsker sex, og en tredel av dem er bekymret for at andre skal publisere upassende bilder/videoer av barnet deres på nett.

Bare 1 prosent av foreldrene kjenner til at barnet har fått kommentarer av seksuell art gjennom nettbruk.

Hele ni av ti foreldre tror barn på en eller annen måte påvirkes av dataspill, kinofilm eller TV, og nesten halvparten av foreldrene tror dataspill påvirker barnets atferd på en negativ måte. Tross bekymringene har bare en tredel installert sperreprogram eller filter, og da bare på hjemme-PC, og barna oppgir at foreldrene viser mye mer interesse for hva de leser av bøker og ser av filmer, enn hva de foretar seg på mobil og internett.

– Dette er et paradoks når vi samtidig vet at barn og unge kan nå det meste av medieinnhold via nettbrett og mobil utenfor hjemmet, sier Lindbøl.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere