Er Norwegian lenger et billigselskap?

Foto: (Norwegian/BA)

- Noen ganger er vi billigere, noen ganger er vi det ikke, sier selskapet.

Norwegian ble i sin tid etablert som et billigselskap som først og fremst skulle konkurrere med SAS på pris.

De siste årene har selskapet vært i en rivende utvikling, og har blant annet skaffet seg en mer moderne flåte enn hovedkonkurrenten. De ser fram mot en massiv satsing både på langdistanseruter og generell satsing i utlandet.

Les også: Norwegians nye fly registrert i Irland

Ved lanseringen av de første langdistanserutene til New York sa Bjørn Kjos at pris var et vesentlig poeng.

- Langdistanserutene blir helt klart billigere. Jeg har lovet å fly til New York for 2.000 kroner, sa Kjos til Nettavisen NA24 i 2012.

Veldig få billigbilletter

En gjennomgang Nettavisen NA24 har gjort viser derimot at Norwegian ikke er så billig på langdistanse som de liker å si. Norwegians såkalte Lavpriskalender viser de laveste prisene hver eneste dag et år fram i tid.

Oversikten viser at det kun finnes fire flyginger i hele perioden som ligger i prisleiet som Norwegian-sjefen snakker om. Alle disse er returflyginger fra New York i november og desember, uten like billige flyginger til New York. Det neste året er det derfor ikke mulig å komme seg til New York for Kjos' berømte runde tall.

Billigere enn SAS

Nettavisen NA24 har også gjennomført et begrenset søk på reiser til USA, for å sjekke Norwegians prisnivå opp mot konkurrentene. Vi har plukket ut et lite knippe scenarioer, og valgt datoer basert på når Norwegian har tilgjengelige direkteflyginger.

Norwegian kommer i utgangspunktet jevnt over hakket bedre ut enn SAS på tilsvarende datoer, men på tre av fire flyginger var det billigere alternativer å finne på flysøkemotorer.

Klikk på bildet for å forstørre.

For eksempel koster en ukes tur til New York fra 1. oktober 9472 kroner for to personer med Norwegian, mens kombinasjonen med Brussels/Swiss de samme datoene koster 1800 kroner mindre.

... men det sier ikke alt

Da har man ikke tatt hensyn til at en på Norwegians standardpriser ikke har inkludert verken koffert, setereservasjon eller mat på flyet.

Tur/retur New York tar Norwegian rundt 1600 kroner ekstra for to personer ekstra for den servicen (399 per person per vei), mens et par må ut med 2000 kroner en skal til Orlando, Los Angeles, San Francisco eller Bangkok.

Det betyr at flyturen til langhelgen i New York vi har sett på ikke reelt sett koster 6252 kroner, men 7848 kroner.

Det danske Forbrukerrådet gikk tidligere denne måneden ut og kalte det misvisende.

- Hvis man markedsfører seg med billetter til 999 kroner, og det er uten koffert, som man høyst sannsynlig tar med seg til New York og LA, så synes jeg det er en smule misvisende. De kommer til å fremstå billigere enn de er, også i forhold til andre selskaper, sa jurist Mads Mølgaard Bräuner til BT.

Satser du på en av de nye destinasjonene er du også avhengig av den ene ruten selskapet flyr i uken. Fordelen med Norwegians flyginger er derimot at du slipper mellomlanding, og dermed både tid og stress ved flybytte.

- Noen ganger er vi billigere

Nettavisen NA24 har spurt Norwegian om de fortsatt regner seg selv som et lavprisselskap på langdistanseruter.

- Vår visjon er at alle skal ha råd til å fly. Noen ganger er vi billigere, noen ganger er vi det ikke. Ambisjonen vår er å være konkurransedyktige, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson til Nettavisen NA24.

- Og så vil det alltid være slik at jo tidligere du booker, jo billigere blir det, sier hun.

Norwegian legger derimot ikke skjul på at det er andre ting enn pris som nå er et vesentlig salgsargumentet.

- Vi har god komfort på flyene, og ved å fly direkte sparer man miljøet for drivstoff og tid, sier hun, og legger ikke skjul på at det er verdt å betale litt mer for fordelen ved å ha direkteflyging.

SAS: - Har ikke opplevd noen revolusjon

Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS sier til Nettavisen NA24 at de ikke har opplevd noen «langdistaserevolusjon» etter at Norwegian kastet seg inn i markedet.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Det har vært mye medieoppslag rundt deres langdistanseflyginger. Konkurranse på langdistanseruter har vi levd med i 50 år, og at det åpnes én ny ruter til New York eller Bangkok, endrer ikke bransjen på noen som helst måte. Skal du fly til New York kan du i dag velge mellom et heftig utvalg av selskaper, inkludert SAS, Continental, Lufthansa, BA, KLM og mange flere. At Norwegian kommer inn endrer ikke bransjen på noen som helst måte, sier Sandstø.

Når det kommer til pris bemerker selskapet at Norwegian heller ikke har utgjort den store forskjellen.

- En rekke undersøkelser viser at det ikke har skjedd noe særlig på prisen, sier Sandstø, og mener samtidig at Norwegians priser ikke er helt reelle.

- Skal du til Bergen kan du klare deg uten koffert, men skal du fly til New York eller San Francisco, er det greit å ha med seg en koffert og få litt mat på en 10 timers flytur. Det mener vi er en helt selvsagt del av flyturen, men er noe du må betale ekstra for hos andre.

Sandstrø gir også et lite pek til konkurrenten når det kommer til et annet poeng.

- Dette er jo ikke noe vi har vært ute og snakket om, men som har kommet fram de siste dagene: Hvis du som passasjer opplever problemer med et fly... hvis du står i New York og det er kansellert, det kan jo skje alle, men da venter ikke vi på neste SAS-flyging, men booker om våre passasjerer hos bitre konkurrenter. Vi sier ikke i reklamen at hvis du booker hos SAS, så hjelper vi deg om du sitter fast, men det burde vi kanskje ha gjort, sier pressekontakten.

- Jeg sjekket senest i dag, om hva som hadde skjedd om en flyging til Bangkok ble kansellert, om vi kunne få booket om 250 passasjerer. De som jobbet med dette nølte ikke engang, det ville ikke vært noe problem, avslutter han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.