NA24.no

ESA gir Oslo kommune blank frifinnelse

Foto: Junge, Heiko (Scanpix)
Sist oppdatert:
Ble anklaget for subsidiering av busselskap.

ESA melder onsdag ettermiddag at de har gjennomført en gransking av de tre selskapene Kollektivtransportproduksjon AS (KTP), Oslo Vognselskap AS og Unibuss AS.

KTP er navnet til tidligere Oslo Sporveier, og er et heleid av Oslo kommune.

Anklagen var at KTP hadde brukt penger de fikk av Oslo kommune for å drifte T-banen og Oslo-trikken, også ble benyttet for å subsidiere ekspressbusstjenester fra datterselskapet Unibuss.

Anklaget for ulovlig subsidiering

Klagen retter seg mot garantier og lån som Oslo kommune ga til KTP for å finansiere vognpark og infrastruktur for T-bane og trikk, samt kortsiktige likviditetslån fra kommunen til KTP.

Klageren hevdet videre at Unibuss AS ble overkompensert når selskapet ble engasjert for å kjøre «buss for trikk» og «buss for bane» når trikke- eller t-banenettet var nede.

Det ble også hevdet at KTP ble overkompensert for å ha utviklet et nytt billettsystem for kollektivtrafikken i Oslo.

Blank frifinnelse

ESA har konkludert med at både Oslo kommunes innvilgelse av kortsiktige likviditetslån og «buss for trikk»- og «buss for bane»-kontraktene som ble inngått med Unibuss AS ble gjort på markedsvilkår. Det er dermed ikke snakk om statsstøtte.

Videre har ESA konkludert med at de øvrige lånene og garantiene som ble gitt til finansieringen av vognpark og infrastruktur, samt støtten til et nytt billettsystem, er basert på en ordning som har vært på plass siden før EØS avtalen trådte i kraft i Norge. Det er dermed snakk om eksisterende støtte. KTP fikk heller ikke for mye betalt for finansieringen av vognparken, infrastrukturen og utviklingen av det nye billettsystemet. ESA har dermed vedtatt å avslutte saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere