ESC-grafikken startet som et vinlotteri i Bergen

Grafikken som suste over tv-skjermen lørdag kveld, startet som et vinlotteri hos Bergens-baserte Vizrt.

Grafikken som suste over tv-skjermen lørdag kveld, startet som et vinlotteri hos Bergens-baserte Vizrt. Foto: Kristine Ristesund

Det som startet som vinlotteri i Bergens-baserte Vizrt, endte opp som poengsystem i Eurovision Song Contest.

24.05.15 17:47

Vest24: – Ja, det var slik det startet. Vi videreutviklet algoritmen som, vi brukte i vårt interne vinlotteri. Lørdag kveld var det utgangspunktet for avstemmingen i Østerrike, sier utviklingsdirektør Petter Ole Jakobsen i Vizrt.

Startet av TV 2

Grafikkselskapet er startet av TV 2, og er blitt verdenskjente for sin TV-grafikk, som brukes av de fleste av de virkelig store internasjonale TV-stasjonene.

– Vi har vært hovedleverandør til Eurovision Song Contest (ESC) de siste 15 årene. Det er hyggelig og gøy, og på en måte vinner jo Norge hvert år, humrer Jakobsen.

Har kontor i Wien

Vizrt har eget kontor i den østeriske hovedstaden Wien, men softwaren er utviklet ved flere av selskapets kontorer, blant annet på Nøstet.

De første årene Vizrt laget ESC-grafikken var det vanlig at de ansatte satt i gjenger og så på. Lørdag kveld var det ikke noe sånt.

– Jeg skrudde på fjernsynet, men hadde neppe sett på dette om det ikke var for grafikken vår, sier Jakobsen.

Les flere saker fra Vest24 her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.