NA24.no

Etablerer Giævair: - Nå skal jeg stå på egne ben

NYTT SELSKAP: Ola O.K. Giæver har starter selskapet Giævair Luftfartsindustri.
NYTT SELSKAP: Ola O.K. Giæver har starter selskapet Giævair Luftfartsindustri. Foto: Knut-Eirik Lindblad/Skjermdump (Nordlys)
Sist oppdatert:
- Jeg kan ikke sette meg ned i en skinnsofa og gjøre ingenting

(nordlys.no): 9. april var pilot Ola O.K. Giæver uomtvistelig ferdig i Widerøe etter 33 år. Samme dag dukket Giævair Luftfartsindustri opp på Facebook. Investoren og piloten kastet ikke bort tida.

- Nå er Widerøe historie. Og du kan vel si det sånn at 9.april 2015 kan være starten på luftfartskrigen for kortbanenettet i Norge, sier han til Nordlys.

Giæver har lenge vært i konflikt med sin gamle arbeidsgiver Widerøe. Da han tapte en arbeidsrettssak mot selskapet i januar, antydet han at eget flyselskap kunne bli aktuelt.

LES OGSÅ:Vurderer å starte eget flyselskap

Eksakt hva han har i tankene er han for en gangs skyld mindre snakkesalig om - foreløpig. Men en ting er sikkert: Noe kommer til å skje.

Er fri

- Ja, e' du toillat! Jeg kommer ikke til å sette meg ned i skinnsofaen og gjøre ingenting. Jeg hadde en gammel ide om å gjøre endringer i det selskapet jeg var i. Men det ville ikke Widerøe. Til slutt var det fritt for oksygen der. De ville helst ha meg ut, og det har de fått til nå. Så nå er jeg fri til å gjøre det jeg har drømt om, sier Giæver.

- Kan du si noe om de planene du har?

- Jeg skal stå på egne ben, risikere mine egne penger, og tenke helt nytt, på en helt annen måte enn før.

- Har du kjøpt fly?

- Nei.

LES OGSÅ:Tapte rettssaken mot Widerøe

For høyt prisnivå

- Jeg ser jo at det er en Twin Otter med flottører på Facebooksida. Skal vi lese noe ut av bildet?

- Bildet forteller kanskje ikke så mye. Det viser bare hva som for eksempel kan gjøres. Jeg elsker å ha det gøy, og folk tror jeg bare vaser, og kaller meg useriøs og at jeg ikke får noe til. Det får bli opp til dem.

Han sier i alle fall så pass at han har lyst til å utfordre prisnivået Widerøe opererer med på kortbanenettet. Han sier at hvis man regner på hva en billett fra Tromsø til Hammerfest koster med Widerøe, så ville en Widerøe-tur til Oslo fra Tromsø kostet 15.000 per passasjer.

- Jeg kan ikke si når jeg er klar til å gå ut med mer informasjon. Det er ikke bare å riste matta, så er man klar.

Les mer om:FlyselskapGiævairOla O.K. Giæver jr.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere