Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

Europris starter med netthandel

STARTER NETTHANDEL: Europris-sjef Pål Wibe.
STARTER NETTHANDEL: Europris-sjef Pål Wibe. Foto: Paul Weaver
Sist oppdatert:
Leverer på døra fra juni.

- Vi starter med netthandel i juni. Store deler av sortimentet legges ut for nettsalg og så får du det levert hjem som et alternativ til "klikk og hent" eller å gå i butikkene våre, sier Pål Wibe, konsernsjef i Europris, til Nettavisen.

Europris blir dermed den siste aktøren som prøver seg på nett. De siste årene har både Meny, Spar og rene nettaktører som Kolonial.no og Marked.no prøvd seg med vekslende hell.

Les også: Ekspertene tror Iceland vil få iskald mottakelse i Norge

Svak lønnsomhet

Han sier at Europris gjør dette fordi det er nesten ingen i deres segment, kjeder med bredt vareutvalg, som Rusta, Nille og Biltema, har netthandel.

- Vi tenkte at det kan være spennende å prøve. Det er verdt å begynne å teste og se om det fungerer, sier Wibe, som understreker at de skal gjøre det i hele Norge.

Les også: Brødboksen.no legger ned driften

Så langt har lønnsomheten for netthandel med dagligvarer vært mildt sagt beskjeden. Brødboksen har gått konkurs, Marked.no er avviklet, mens Kolonial.no har store tap. Wibe sitter i styret i Kolonial.no og er opptatt av Europris unngår å tape for mye på netteventyret.

- Dette er en forsiktig start. Vi prøver oss frem og har lave forventninger. Vi bruker lite penger og ser hvor potensialet ligger. Så får vi heller vurdere om vi skal gi mer gass senere, sier Wibe, som legger til at de som bestiller varene hjem må betale for levering.

Merker sukkeravgiften

Europris la torsdag frem tall for første kvartal i år, som viste at en salgsvekst på hele åtte prosent på årsbasis. Oppgangen var godt hjulpet av en tidlig påske i år, men markedet var likevel førnøyd og sender Europris-aksjen opp sju prosent.

Europris har godteri som en av sine viktigste varekategorier, og Wibe sier de har merket sukkeravgiften som ble innført ved årsskiftet.

Les også: Nordmenn strømmer over grensen for å kjøpe billig godteri

- Volumet er ned, men salget er opp i kroner. Slik sett har myndighetene oppnådd det de ønsket, men det er Sverige som tjener mest på dette gjennom grensehandelen, sier han.

Såpekamp

Et annet segment med utfordringer er i segmentet for personlig pleie, som såpe og sjampo. Kiwi satt ned prisene på 220 hygieneprodukter i fjor høst, og de andre lavpriskjedene fulgte etter. Også Europris har justert prisene ned.

- De fleste varene som Kiwi satt ned prisene på hadde ikke vi, men der det er konkurransen har vi redusert prisene. Vi ser at innen personlig pleie møter dagligvarekjedene hard konkurranse, både fra butikker med bredt vareutvalg som Rusta eller oss, og fra nettet. Til sammen blir resultatet at alle får litt mindre av kaka, sier Europris-sjefen.

Rapporter om feil i artikkelen

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!