*Nettavisen* Økonomi.

EUs miljøkrav gjør at tysk bilproduksjon faller dramatisk

FALLER: Tysk bilproduksjon er en viktig motor i europeisk økonomi. Den faller dramatisk som følge av de nye miljøkravene. Foto: (Volkswagen)

De tyske bilgigantene sliter voldsomt med å overholde de nye miljøkravene fra EU.

Industriproduksjonen av biler og motorer i Tyskland falt femten prosent i desember måned. Ifølge Nordeas sjeføkonom Kjetil Olsen, er det nye miljøkrav fra EU som er syndebukken.

– Det har stoppa helt opp, sier han til Nettavisen.

Den tyske bilproduksjonen er en av de største motorene i europeisk økonomi. Det ble produsert godt over fem millioner biler i Tyskland i fjor.

Et fall i produksjonen har vidtrekkende konsekvenser for øvrige europeiske land. Mange selskaper leverer deler og annet utstyr til de tyske bilgigantene.

Merker som Volkswagen, BMW, Audi, Opel, Porsche og Mercedes-Benz er blant de som sliter med å levere biler til forbrukerne.

Salget har fått en alvorlig knekk som konsekvens av at produksjonen ikke kommer frem. Olsen illustrerer det enkelt:

– De nye utslippskravene rammer særlig de store diesel-hybrid bilene. Med batterikapasitet på 50 km ga de tidligere testkravene nær null utslipp på testen 10 km flatt. Den nye testen er 200 km i kupert terreng, det gir større utslipp og dermed høyere avgift på bilene slik at de blir mye dyrere, sier han til Nettavisen.

Tysk bilproduksjonsindeks

Klikk på bildet for å forstørre.

DRAMATISK FALL: Indeks over tysk bilproduksjon viser et kraftig fall på slutten av 2018.  Foto: (Nordea Markets)

De nye kravene vil gjøre at forbrukere som er glad i tyske biler, må smøre seg med tålmodighet om de skal ha en tysk dieselbil.

Bilene kommer ikke ut av Tyskland

Sjeføkonomen peker på at de tyske produsentene spinner hjulene etter å finne løsninger på de nye utslippstestene.

– Det har vært en del problemstillinger rundt utslippsrutinene. De må gjøre tilpasninger for å ivareta de nye testkravene. Dette gjør at så lenge de ikke har løst det, vil ikke de bilene komme seg ut av Tyskland, sier Olsen.

Det er nok først og fremst forbrukerne som vil merke denne konsekvensen. Selv om en god del nok vil velge andre bilmerker, er det en stor andel av forbrukerne som har bestemt seg for å kjøpe tysk premiumbil. De vil nok neppe hoppe over til konkurrerende merker, skal vi tro Olsen.

Tror på midlertidig effekt

Klikk på bildet for å forstørre.

SJEFØKONOM: Kjetil Olsen er sjeføkonom i Nordea Markets. Han mener de nye miljøkravene kun vil ha en midlertidig effekt. Foto: Paul Weaver

Ettersom en stor mengde av forbrukerne er lojale, og analytikere har tro på at selskapene vil løse dette, forventer de at dette bare vil være en midlertidig affære.

– For tiden går det mye svakere i tysk økonomi. Bilproduksjonen er en enorm andel av tysk økonomi. Veldig mange rundt om i Europa leverer deler og annet tjafs til tysk bilproduksjon. Dermed stopper en del av leveringskjeden opp.

Men han er ikke pessimist:

– Eksporten vil ta seg kraftig opp igjen, og komme tilbake til normalt når de store bilprodusentene løser floka, sier Olsen.

Ikke noe problem for norsk økonomi

Analytikerne i Nordea er ikke bekymret for konsekvensene for norsk økonomi av den tyske industristoppen.

– I svært liten grad vil dette være et problem for norsk økonomi. Det er bare noe nisjeproduksjon som går til de tyske produsentene. Det er for det meste forbrukerne som må vente lengre på å få bilen de ønsker seg.

Han mener det heller ikke er uttrykk for at europeisk økonomi sliter.
– Dette er ikke uttrykk for at det går dårlig hverken med norsk eller europeisk økonomi. Det er miljøkravene som gjør at tallene som kommer ut av tysk økonomi er langt svakere, sier han til Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.