NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,83

Fairstar med kombiemisjon

Tungløftsrederiet styrker nå egenkapital i en garantert emisjon.

Det Oslo-noterte rederiet Fairstar Heavy Transport NV går nå til aksjonærene og obligasjonseierne med en todelt emisjonspakke. Emisjon er delvis garantert og har en ramme på inntil 75 millioner kroner.

NA24 - din næringslivsavis

Emisjonsforslaget vil bli behandlet på en ekstraordinær generalforsamling 16. februar.

Todelt
Emisjonen vil bli todelt, hvor første transje vil bestå av en fortrinnsrettsemisjon på inntil 10 millioner aksjer rettet mot aksjonærene. Denne emisjonen vil ha en tegnignskurs på 5 kroner per aksje.

Andre transje er rett mot obligasjonseierne av det ettårige lånet utstedt i fjor med forfall i år. Her vil det bli tilbudt 4,17 millioner aksjer med en emisjonskurs på 6 kroner.

Tankratene er under press på grunn av kinesisk nyttår.

Fallende aktivitet i stortankmarkedet sist uke og ferietilstander i de viktigste importørlandene for råolje i Fjerne Østen denne uken legger press på ratene i stortankmarkedet denne uken. Det er feiringen av det kinesiske nyttåret som ligger bak.

Delvis garantert
Det er satt sammen to garantikonsortier i forbindelse med med emisjonspakken. En gruppe av rederiets største aksjonærer har garantert for tegningen av 5,3 millioner aksje i første transje.

I tillegg har en gruppe med obligasjonseiere garantert tegning av 3,8 millioner aksjer under den andre transjen. Totalt er dermed 51 millioner kroner i proveny garantert.

Emisjonsprovenyet skal brukes til gjeldsnedbetaling, og rederiet vil med emisjonen og forventet kontantstrøm kunne innfri all obligasjonsgjeld innen oktober 2009.

Nytt fokus
- Kapitalmarkedene i dag er ekstremt ustabile. Tilgangen til likviditet er nøkkelen til bedriftsoverlevelse. Så lenge det er grunn til å tro at Fairstar ikke vil evne og innfri sin utestående obligasjonsgjeld, er det ekstremt vanskelig å demonstrere for markedet selskapets virkelige verdi, sier adm. direktør Philip Adkins om bakgrunnen for emisjonen.

Med en innfrielse av obligasjonsgjelden, vil selskapet ifølge Adkins, igjen kunne fokusere på å sende kontantstrømmen til aksjonærene. Rederiet eier to moderen tungløftsskip som er blant de største i markedet,

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere