*Nettavisen* Økonomi.

Faller fra toppen

Tank går opp, mens bulk raser ned.

Det er et sceneskifte i shippingderivatmarkedet onsdag i det tank ser ut til å være på vei opp igjen, mens bulkkontraktene faller fra toppnivåer.

NA24 - din næringslivsavis

Det viser handelen med fraktederivatkontrakter på shippingbørsen Imarex onsdag formiddag.

Forward Freight Agreements innen bulkshipping har så langt i år gått fra topp til topp med nye rekorder ukentlig. Onsdag ser imidlertid markedet ut til å ha toppet seg - i hvert fall foreløpig.

Både de nærmeste periodekontraktene og futureskontraktene for andre halvår er markert ned. I segmentet for de store bulkskipene, capesize, er mai/junikontrakten ned 4.500 dollar per dag på timecharterbasis til 110.000 dollar per dag i forhold til tirsdagens sluttkurs.

Kvartalskontraktene for tredje/fjerde kvartal er samtidig ned fra 91.000 dollar per dag til 87.500 dollar i dagens handel på Imarex.

Heller ikke de mellomstore bulkskipene i panamax-segmentet slipper unna dagens tilbakefall for bulkderivatene. Tredje kvartalskontrakten er sist gjort på nivåer tilsvarende 44.100 dollar per dag på timechartererbasis. Sluttkursen tirsdag lød på 45.250 dollar.

I motsatt retning går utviklingen i tankmarkedet onsdag etter at spotmarkedet bunnet i forrige uke etter et brått fall over påsken.

Mai-kontrakten for standardstrekning Midtøsten til Japan for VLCC-segmentet er opp 4 poeng til worldscale 74 i dagens handel, mens junikontrakten har blitt løftet fra ws 74 til 76. Dette er andre dag på rad med løft i futureskontraktene for supertankerne på Imarex.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.