*Nettavisen* Økonomi.

Fanny (23) har ingen høyere utdanning, men drar inn penger på ny app

- Hovedmålet mitt er å løse manglende funksjoner som Facebook og Snapchat ikke løser i dag.

17.11.18 14:55

Fanny Ødegård er 23 år gammel, har ikke høyere utdanning og skulle egentlig bli pilot. Nå er hun en av få kvinnelige teknologigründere i Norge.

Appen Moodie har på fem måneder fått 5000 brukere. Tallet steg med over 1500 i løpet av én helg etter at appen og Ødegård nylig ble omtalt i Dagens Næringsliv. Målet er 50.000 ved årsskiftet.

Se hvordan appen fungerer i videoen øverst i saken!

Dette har Ødegård kun gjort ved å satse på «millennials» og utelivsbransjen, ha en god forretningsmodell som generer penger helt fra start, gode partnere og et evigvarende pågangsmot.

- Målet er å ta et monopol i en bransje hvor en slik løsning ikke har blitt tilbudt enda. Nå har vi sinnssyk dårlig tid for å bygge størst mulig brukermasse før det eventuelt kommer en konkurrent - noe som selvfølgelig kan skje, sier Ødegård til Nettavisen.

I tillegg, påpeker hun at teamet er viktig. Her får Ødegård med seg kompetanse og erfaring fra både utelivet, teknologi og finans i Herman Wilhelm Bøgeberg, Dovile Daskeviciute og Gediminas Meskauskas.

Les også: Vil bli billigst på øl: – Skal slå Kiwi og Rema på pris

Klikk på bildet for å forstørre.

Fanny Ødegård så flere problemer, men like mange løsninger i utelivet. Fem måneder etter lanseringen av appen Moodie er hun allerede godt i gang med å tjene penger. Foto: Foto: Trine Solberg

Monopol på utelivet

Ideen om Moodie kom mens hun sto i en utelivskø i september 2016. Hun hadde nettopp kommet hjem fra Afrika og et prosjekt der hun og Bøgeberg jobbet for å stoppe ulovlig løvejakt i Sør-Afrika.

- Jeg snakket med mange i startup miljøet og utelivsbransjen, som sa at «Nå har du muligheten». Jeg fikk utrolig mye støtte fra mentorer, fremtidige investorer og familie, som ba meg om å gå for magefølelsen og for ideen.

I utelivskøen så hun en rekke problemer, som alle kunne løses. Jakker som blir borte i garderoben, lange køer, unødvendig mye penger brukt på taxiturene hjem og generell logistikk . Utelivsbransjen manglet noe andre bransjer hadde fokusert på lenge.

- Hovedmålet mitt er å løse manglende funksjoner som Facebook og Snapchat ikke løser i dag. Å løse sosiale logistikkutfordringer, og å ta et monopol på en bransje som aldri har blitt rørt på denne måten, sier Ødegård.

Les også: Test: To uker med Apple Watch Series 4

Klikk på bildet for å forstørre.

Moodie

- Vær veldig sta

I mai 2018 var appen lansert. To år etter utelivskøen i 2016 har Ødegård selv dratt inn 4,5 millioner kroner til Moodie. Hun er nå, fem måneder etter lansering, i gang med å hente inn ytterligere tre til syv millioner kroner. Selskapet er inne i tredje emisjonsrunde der mellom fem og syv aktører skal være interesserte, ifølge Ødegård, og verdien er satt til 50 millioner kroner.

- Å hente kapital er jo noe av det vanskeligste med gründertilværelsen og folk spør meg om hvordan jeg klarer det. Det handler om å være veldig sta, ha et fantastisk produkt, kompetent team og en velfungerende forretningsmodell, sier hun.

Planen er at appen i fremtiden blant annet skal kunne erstatte garderobelapper av papir, brukes som ID,bordbestillinger og inngangsbilletter. Du skal kunne dele taxiregninger med andre, du får se hvor vennene dine er og du skal få vite om køen på utestedet er verdt tiden din.

Utestedene markedsfører tilbud og arrangementer i appen og inntektene til Moodie, som nå har summert seg opp til 60.000 kroner (fra mai inneværende år), kommer fra en andel av inntjeningen til samarbeidspartnerne.

Inntekt fra start

For å få hjulene til å gå rundt har Ødegård vært opptatt av å generere inntekt helt fra start. Hun har sikret seg Oslo Taxi som eksklusiv partner, og jobber samtidig med å nå ut til så mange mennesker som mulig gjennom bransjen, influencere, sosiale medier og blant annet en flunkende ny lilla boble.

- Det første jeg ville ha i boks var trygge, solide partnere, deriblant Oslo Taxi, som kunne være med på å dra merkevaren opp, sånn at vi kunne få gode muligheter hos investorer og at vi videre kunne begynne å generere inntekter fra dag én, sier Ødegård som håper flere kvinner tør å satse.

Når appen er ferdig utviklet skal den, ifølge den unge gründeren, kunne hjelpe deg med alt du trenger fra du går ut av døren hjemme til du ligger trygt hjemme i sengen igjen. I dag kan du se hvor vennene dine befinner seg - om de ikke har tatt i bruk en «ghost-funksjon» som gjør det mulig å skjule seg, du kan kommunisere med venner, bestille taxi og finne arrangementer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.