NA24.no

Får tre milliarder etter offentlig skittentøyvask

Kjell Inge Røkke har kranglet med flere ministere etter at staten kjøpte seg inn i Aker Solutions.
Kjell Inge Røkke har kranglet med flere ministere etter at staten kjøpte seg inn i Aker Solutions. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)
Skipet som skapte høy sjø mellom Røkke og Mæland er på vei til Brasil.

Aker Solutions har inngått en kontrakt med den brasilianske oljekjempen Petrobras verdt 465 millioner dollar, vel tre milliarder kroner etter dagens kurs.

Brasilianerne leier inn skipet Aker Wayfarer i fem år, med opsjon på ytterligere fem år. Dette skipet har tidligere vært i sentrum for en skikkelig offentlig skittentøyvask mellom Kjell Inge Røkke, statens styremedlem Else Bugge Fougner, Dagens Næringsliv (DN) og næringsminister Monica Mæland.

Offentlig oppvask
Ved slutten av fjoråret skrev DN i flere artikler at interntransaksjoner knyttet til skipet gjorde at Kjell Inge Røkkes Aker kunne ha beriket seg med så mye 300 millioner kroner, på bekostning av Aker Solutions sine aksjonærer. Såkalt tunneldrift.

Flere finans- og jussprofessorer uttalte i avisen at Aker Solutions aksjonærer står igjen som tapere. Det ble sågar beskyldt at Røkke hadde feilinformert statsråden.

Næringsminister Monica Mæland ba om en granskning av transaksjonen.


Næringsminister Monica Mæland krevde så en redegjørelse om hva som hadde skjedd. Røkke og Aker kom med en tilbakemelding som gikk knallhardt på beskyldningene.

- Aker mener fremstillingen i DN er bevisst manipulerende og spekulativ for å skape inntrykk av at det foreligger økonomisk uakseptable, straffbare forhold, selv om fakta ikke gir grunnlag for slike påstander. Aker tilbakeviser beskyldningene om «tunneldrift» og saksbehandlingsfeil, og opplever påstandene som er fremmet i avisen som injurierende og krenkende.

Fakta: Tunneldrift

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Tunneldrift innebærer at verdier flyttes fra et selskap der en aksjonær har lav eierandel til et annet selskap der samme aksjonær har høy eierandel.

Verdiene flyttes gjennom en transaksjon som ikke skjer til markedspris.

Tunnelen som «graves» er større jo større avviket er mellom markedsprisen og transaksjonsprisen

Røkke selv klarte heller ikke å la saken ligge i sitt årlige brev til aksjonærene i Aker.

- DNs artikkelserie gir meg assosiasjoner til TV-serien «Dead Famous DNA», og programmets analyse av Elvis Presley og et hårstrå fra rockekongens sorte manke.

- I Aker har vi sagt det vi har å si om Aker Wayfarer-transaksjonen. DN får tro, mene og skrive hva avisen vil om et hvert halmstrå - eller hårstrå - og gjerne gi inntrykk av at Elvis fortsatt lever. Jeg har godtatt at Elvis Presley døde 16. august 1977.

Aker Wayfarer skal nå til Brasil og bli lønnsom.


Interntransaksjon
I utgangspunktet skulle Aker Wayfarer bli et spesialisert fartøy for kabellegging. Men sommeren 2009 valgte Aker Solutions i stedet å benytte søsterskipet til dette, mens Wayfarer ble omformet til et konstruksjonsfartøy for enklere oppdrag, med muligheter for å bli et fartøy for brønnintervensjon.

Aker Solutions ville så kjøpe skipet tilbake igjen. Det ble dermed foreslått at de kunne kansellere avtalen, mot at Aker skulle få 24 millioner kroner - tilsvarende bokført verdi da kjøpet ble inngått.

Aker Kværner Holdings styre, hvor staten er medeier, mente imidlertid at avtalen ikke kunne kanselleres, men at det måtte bli foretatt en ny transaksjon. Det ble ikke foretatt noen ny transaksjon og Aker forble eier av skipet.

I forbindelse med Petrobras-kontrakten nå skal Aker Wayfarer til et verft i Norge og bli ytterligere modifisert til et SESV-skip, som kan drive med undersjøisk aktivitet på dypt vann. Kontrakten vil begynne innen fjerde kvartal 2016.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere