Fet bot til Ryanair

Foto: (AFP/Scanpix)

Forbrukerombudet gir Ryanair en bot på 500.000 kroner for dårlige passasjervilkår.

Bakgrunnen for boten er at selskapet ifølge Forbrukerombudet fortsetter å ta seg godt betalt for å refundere skatter og avgifter for billetter passasjerene ikke bruker.

I februar vedtok Markedsrådet at flyselskapet ikke har lov til å ta gebyr for refusjonen.

- Ryanairs gebyr for å gi tilbake avgiftene har vært så høyt at passasjerene like godt kunne la være å be om refusjon, og dermed har pengene havnet rett i lomma til Ryanair. Dette har nå kostet selskapet en halv million kroner i bot, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

Kan ende i retten
Ifølge Thon vil saken ende i retten hvis ikke Ryanair betaler boten.

Krangelen mellom Forbrukerombudet og Ryanair har gått over lengre tid. Flyselskapet har den siste tiden forbedret flere av passasjervilkårene, men Forbrukerombudet er ennå ikke fornøyd.

Markedsrådet vedtok i februar at Ryanair måt gi sine kunder bedre informasjon om passasjervilkårene og selskapets forpliktelser ved forsinkelse.

Endret noe
I tillegg krevde Markedsrådet at flyselskapet tok på seg et større ansvar for skader på bagasje. Ryanair har nå endret vilkårene om ansvar ved skade på bagasje slik Markedsrådet krevde. Selskapet har også endret informasjonen som gis om forsinkelsesansvaret, men endringen er ikke tilstrekkelig til å oppfylle Markedsrådets vedtak, mener Forbrukerombudet..

I tillegg har Ryanair akseptert å sette ned gebyret for tilbakebetaling av skatter og avgifter, men de vil ikke fjerne gebyret helt slik Markedsrådet krevde.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag