NA24.no

Fetere fra McDonalds

Foto: KAREN BLEIER (Scanpix)
Sist oppdatert:
Restaurantkjeden vokser seg stadig større.

Billige burgere, tidsriktige smoothies og andre kalde drikker er et slagkarftifg salgsargument for McDonalds.

Verdens største restaurantkjede øker ikke bare omsetningen, men også størrelsen på overskuddet.

Etter en omsetning på 6,3 milliarder dollar satt restaurantkjeden igjen med et nettoresultat på 1,39 milliarder dollar i tredje kvartal, skriver Bloomberg.

Salget av burgere og smoothies økte med 4,3 prosent sammenlignet med tredje kvartal i 2009.

Burger King, som er McDonalds største konkurrent, har hatt en negativ utvikling i fire av de fem siste kvatalene.

Nylig ble Burger King kjøpt opp av 3G Capital for 3,3 milliarder kroner. Og 3G Capital er på jakt etter nye oppkjøpsmuligheter i fast-food segmentet.

- McDonalds forsetter å kapre markedsandeler. Ingen annen restaurantkjede er i nærheten av å kunne vise til den samme veksten, sier Peter Saleh, restaurantanalytiker, til Bloomberg.

Forandring
I 2004 fjernet McDonalds alle super-size alternativer fra menyene sine etter mye negativ omtale i kjølvannet av dokumentaren Super Size Me.

Siden da har restaurantkjeden gradvis fylt menyene med mer proteinrik mat enn de tradisjonelle burgerne. Etter salatene er det frukt smoothies og milkshake produkter som står for det meste av økningen.

Les flere saker på NA24

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere