NA24.no

Fikk 8000 i bompenge-gebyr

HADDE IKKE BRIKKE: Vogntogsjåførene fikk et saftig gebyr, men kommer de til å betale. Foto: STATENS VEGVESEN
HADDE IKKE BRIKKE: Vogntogsjåførene fikk et saftig gebyr, men kommer de til å betale. Foto: STATENS VEGVESEN
Sist oppdatert:
Tre utenlandske vogntog manglet autopass-brikke og fikk et gebyr på 8000 kroner hver. De pengene kan man sannsynligvis se langt etter.

(Bergensavisen): Statens vegvesen hadde kontroll på Brimnes i Eidfjord torsdag morgen mellom 0800 og 1530.

Der stoppet de tre utenlandske vogntog som manglet autopass-brikke.

Regelen er klinkende klar: Alle utenlandske kjøretøy over 3,5 tonn må være utstyrt med gyldig bombrikke på norske veier.

Les også: Fornebubanen vil koste 11 milliarder - og kan står klar i 2025

Årsaken er enkel: Det er ikke lett å sende faktura til en utenlandsk bileier i etterkant.

– Vi stoppet en bulgarsk, litauisk og engelsk vogntogsjåfør. De kjørte uten gyldig bombrikke, Det gikk bra med litaueren og engelskmannen, men med bulgareren var det vanskelig å kommunisere. Vi fikk en adresse av ham, men den var umulig å tyde, sier Dag Rykkje i Statens vegvesen.

(+) Befinner ditt registreringsnummer seg i denne bunken? Det kan bli kostbart

Hittil i år har Salten-politiet mottatt rundt 60 brev fra nabolandene knyttet til trafikkovertredelser. 40 av dem er fra sommermånedene juni til august.- Det er...

De tre fikk 8000 i gebyr for manglende bombrikke, men å skaffe de pengene er langt fra lett.

– Det er Statens innkrevingssentral som har ansvaret for fakturaen som sendes til disse utenlandske firmaene, sier han.

Betaler de ikke, er det vanskelig å følge opp saken.

– Det er ikke et ukjent problem at utenlandske vogntog ikke har gyldig bombrikke, men tre på en kontroll var uvanlig mye, sier Rykkje.

Les flere saker fra BA.no her!

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere